ידועים בציבור: חובות וזכויות

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

ידועים בציבור הוא מעמד משפטי ייחודי בישראל, המעניק סטטוס חוקי וזכויות מסוימות לזוגות שאינם נשואים אך מקיימים מערכת יחסים זוגית. פתרון זה אמנם התפתח כדי לספק מענה משפטי לבני זוג ללא אפשרות לנישואין רשמיים בישראל, אולם הזכויות והחובות של ידועים בציבור שונות במידת מה מאלה של זוגות נשואים. מאמר זה יסקור בקצרה את הבסיס להכרה במעמדם של בני זוג בתור ידועים בציבור: חובות וזכויות של ידועים בציבור בישראל, וחשיבות הסיוע המשפטי באכיפתן.

 

על מעמדם של בני זוג ידועים בציבור בישראל

בחברה הישראלית, זוגות רבים נאלצים או בוחרים לחיות יחד ללא נישואין דתיים. זאת מכיוון שבישראל לא קיימת אפשרות חוקית להינשא בטקס אזרחי. כתחליף, התפתח מוסד הידועים בציבור המעניק לזוגות שאינם נשואים חלק מההטבות והזכויות המגיעות לבני זוג נשואים.

 

למה כדאי לבני זוג להצהיר על עצמם כידועים בציבור? יתרונות ההכרה במעמד של ידועים בציבור

זוגות במדינת ישראל, שאינם נשואים, אך מקיימים מערכת יחסים אינטימית ומשק בית משותף, יכולים להצהיר על עצמם כידועים בציבור ועל ידי כך לזכות במגוון זכויות והטבות הניתנות בדרך כלל לזוגות נשואים בלבד. אולם יחד עם זאת, הם גם נושאים בחובות מסוימות כלפי בן/בת זוגם וילדיהם המשותפים.

בקצרה, הדמיון הרב במעמד המשפטי של ידועים בציבור לעומת זוגות נשואים, גורר אחריו חובות וזכויות זהים למדי עבור שני סוגי הזוגיות.  אם אתם מעוניינים להבין טוב יותר מהי המשמעות של הגדרה זו ומהן ההשלכות שלה – אנו ממליצים להיוועץ עם עורך דין מקצועי בתחום דיני המשפחה. ייעוץ משפטי איכותי יאפשר לכם לקבל החלטות מושכלות בנוגע למעמדכם ולמימוש הזכויות של ידועים בציבור.

 

כיצד התפתח מעמד הידועים בציבור?

בישראל, נישואין אזרחיים אינם אפשריים בשל הבכורה שניתנת לדין הדתי בתחום זה. כתחליף, התפתח המושג ידועים בציבור – מעמד משפטי לזוגות שחיים יחד ללא נישואין רשמיים.

מדובר בבני זוג שמקיימים מערכת יחסים אינטימית, משק בית משותף ולעיתים אף משפחה, אך אינם יכולים או מעוניינים להינשא זה לזו כדת וכדין.

באמצעות הגדרתם כידועים בציבור, המדינה מעניקה לזוגות אלה חלק מהזכויות והחובות שיש לבני זוג נשואים, כמעין פשרה משפטית למציאות הישראלית.

עם השנים, הקריטריונים להגדרה זו השתנו והתמתנו. כיום, בכפוף לתנאים מסוימים, יותר זוגות מוכרים כידועים בציבור וזוכים למעמד חוקי שמקנה להם הטבות שונות.

 

מהם תנאי הסף להכרה בבני זוג כידועים בציבור?

על מנת להיות מוכרים כידועים בציבור, זוגות בישראל, נדרשו בעבר לעמוד במספר קריטריונים בסיסיים:

  1. הם היו חייבים להוכיח כי הם מתגוררים יחדיו ומנהלים משק בית משותף בפועל.
  2. בני הזוג נדרשו להציג ראיות לקיומו של קשר זוגי עמוק ויציב המבוסס על שותפות וחיים משותפים לטווח ארוך.

כלומר, נדרש יותר מאשר קיום יחסים אינטימיים – אלא שותפות אמיתית ומחויבות לטווח ארוך בדומה לזוג נשוי. אולם כיום, גם בני זוג הנמצאים בקשר זוגי טרי יחסית, ואינם חולקים עדיין קורת גג משותפת, עשויים לקבל הכרה רשמית במעמדם כידועים בציבור, בהינתן והקשר ביניהם הוא רומנטי במהותו וכולל אלמנט שיתופי. יחד עם זאת, מאחר שאין חקיקה ברורה בנושא, ההכרעה אם להגדיר זוג מסוים כידועים בציבור מסורה בפועל לשיקול דעתו של בית המשפט על סמך הוכחות וראיות.

בעניין זה נוקט בית המשפט פרשנות מרחיבה לחוק, בהתבסס על ראיות והפעלת שיקול דעת משפטי. כל מקרה נבחן לגופו על מנת לוודא שאכן מתקיימים יחסי שותפות אינטימיים והסתמכות הדדית בין בני הזוג, ברמה המקבילה לזוגיות בין בני זוג נשואים, ובאופן המקנה זכאות למעמד ולהטבות של ידועים בציבור.

 

ידועים בציבור: חובות וזכויות של בני הזוג

להכרה בזוגות כידועים בציבור ישנן השלכות חוקיות, כלכליות ובירוקרטיות מרחיקות לכת על שני בני הזוג.

 

זכויותיהם של ידועים בציבור

ידועים בציבור זוכים למגוון זכויות הניתנות בדרך כלל לזוגות נשואים בלבד:

לדוגמה, הם זכאים להטבות בביטוח לאומי כגון פטור מתשלום דמי ביטוח לאישה שאינה עובדת. כמו כן, במקרה של פטירת אחד מבני הזוג, השני זכאי לקצבת שארים.

גם בתחום הירושה ישנן זכויות לידועים בציבור המאפשרות לבן/בת הזוג הנותרים לרשת את רכוש הצד שנפטר.

יתרה מזאת, קיימות זכויות בדיור כגון סיוע ברכישה והנחות במשכנתא, וכן הקלות במיסוי כמו לזוגות נשואים.

מבחינה משפטית, לידועים בציבור אף ניתנות זכויות דומות לאלה של בני זוג, לרבות זכות לדיון בדלתיים סגורות בנושאי משפחה, ופטור ממתן עדות נגד בן/בת הזוג.

 

חובות ידועים בציבור

למעמד המשפטי של ידועים בציבור ישנן גם השלכות מחייבות, בדומה לזוגות נשואים:

למשל, קיימת חובת מזונות של ההורים כלפי ילדיהם המשותפים, גם אם בני הזוג אינם נשואים באופן רשמי. במקרים מסוימים ניתן אף לתבוע מזונות אלה בבית משפט אם הם אינם משולמים כנדרש.

בנוסף, במקרה של פטירה, בן/בת הזוג הידוע/ה בציבור יורש/ת את רכוש בן/בת זוגו/ה ועשוי/ה לשאת גם בחובותיו/ה.

גם הלכת השיתוף הקובעת חלוקה שווה של רכוש משותף בגירושין, חלה על ידועים בציבור. כלומר במקרה של פרידה, הרכוש מתחלק באופן שווה בלי קשר לתרומתו/ה של כל אחד מהצדדים למצבת הנכסים המשותפת.

 

האתגרים הנלווים למימוש זכויות של ידועים בציבור

על אף התרחבות הזכויות וההכרה הגוברת בידועים בציבור בישראל, המצב החוקי הנוכחי עדיין יוצר קשיים בהיבטים מסוימים.

ראשית, הזכויות הללו, אינן שקולות באופן מלא לאלה של זוגות נשואים. שנית, מימוש הזכויות מחייב הוכחה חוזרת ונשנית של עמידה בקריטריונים בפני רשויות המדינה – תהליך ממושך ויקר שדורש משאבים רבים.

שלישית, בניגוד לזוגות נשואים, פירוק הזוגיות של ידועים בציבור אינו כרוך בהליך משפטי. מצד אחד, הדבר מאפשר גמישות ועצמאות רבה יותר בקבלת החלטות. מצד שני, חסרה ההגנה המשפטית הניתנת לנשואים – מה שהופך את הידועים בציבור לפגיעים וחשופים יותר במקרה של פירוד.

 

מה חשיבות הסיוע המשפטי בהקשר של ידועים בציבור: חובות וזכויות?

סיוע משפטי הוא חיוני הן להבנה נכונה של הזכויות והחובות הכרוכים במעמד של ידועים בציבור – והן למימושן, ממספר סיבות מרכזיות:

  1. החקיקה בנושא מורכבת וכוללת פסיקה ענפה. לא תמיד הכל ברור ומובן לאזרח הפשוט.
  2. ישנן השלכות מרחיקות לכת מבחינה משפטית, כלכלית ומיסויית להכרה בזוג כידועים בציבור. ייעוץ מקצועי יסייע להיערך לכך כראוי.
  3. במקרה של סכסוך או פרידה, נדרש ליווי משפטי צמוד על מנת להבטיח את זכויות שני הצדדים בפירוק השיתוף בנכסים המשותפים, חלוקת רכוש, תשלומי מזונות לילדים וכדומה.
  4. עורך דין משפחה בקיא יכול לסייע בניסוח הסכם חיים משותפים שיגן על בני הזוג בעתיד.

בקצרה, ייעוץ וליווי מקצועי הכרחיים להבטחת האינטרסים והזכויות של ידועים בציבור לאורך זמן.


לסיכום

במאמר זה סקרנו בתמצית את מעמדם של בני זוג ידועים בציבור בישראל, התנאים להכרה בזוג כידועים בציבור, וכן את החובות והזכויות הנלוות למעמד זה. כפי שראינו, המעמד מעניק לזוגות לא נשואים המקיימים קשר זוגי מחייב, הטבות והגנות משפטיות רבות אך עדיין אינו שקול לנישואים בראי החוק, מה ש יוצר לעיתים קרובות בלבול ואי ודאות משפטית.

לכן, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין מקצועי בתחום דיני משפחה כדי להבין לעומק את משמעויות המעמד והשלכותיו.

אם אתם מתלבטים בשאלות משפטיות הנוגעות לידועים בציבור, צרו קשר עם משרדו של עו"ד אביב הראל בהקדם, לקבלת ייעוץ וליווי פרטני.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>