הסכם ממון לעובדי הייטק

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

כשבני זוג מתגרשים קובע החוק מנגנון של חלוקת הנכסים ביניהם. כעקרון החוק קובע כי רכוש שנרכש במהלך החיים המשותפים מחולק מחצה על מחצה בין בני הזוג ולשם כך ממנה בית המשפט מומחה שיעריך את שווי הנכסים נכון למועד הקרע (בדרך כלל אם כי ניתן להקדים את המועד בתנאים מסוימים). המומחה מגיש חוות דעת עם אופציות שונות והדברים בדרך כלל ברורים.

 

האופציות הניתנות לעובדי הייטק וכיצד הן יחולקו בין בני הזוג?

בשנים האחרונות, בעיקר בענף ההיי טק וחברות הסטארט-אפ ("חברות הזנק" בעברית) מקובל שעובד מקבל כחלק מתנאי השכר שלו אופציות שניתן לממש בנקודת זמן מסוימת. לכן, כשבני זוג נפרדים עולה קושי שנובע ממהות האופציה: מתי מעריכים אותה – לפי שוויה היום ביום הפירוד או הקרע או בעת המימוש בפועל; ובכלל – כיצד ניתן לכמת ולהעריך שווי של אופציה או חברה שכרגע אין בה דבר, רק "רעיון" שאפשר ויהפוך בעתיד למכרה זהב או יתרסק?

שאלות אלו ואחרות העסיקו ויעסיקו את בתי המשפט בשנים הקרובות. במסגרת תיק שהתנהל בבית המשפט לענייני משפחה נקבע שכשהמדובר באופציות שמועד מימושן מאוחר למועד הקרע, ראוי להמתין למועד המימוש בפועל לצורך הערכת ערכן. כמובן שיש בכך בעייתיות פנימית שכן לא ברור אם העובד ימשיך לעבוד, או יתפטר ואז יחל לעבוד במקום אחר עם הידע שצבר ולכן אנו מצויים בתקופה של שינויים. על כל פנים זו הייתה הקביעה לאחר שבית המשפט התיר באופן חריג להגיש מספר חוות דעת של מומחים. לגישתו החלום שהתגשם היה משותף לשני בני הזוג.

על פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה הוגש ערעור שנדחה ואימץ את גישתו של בית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט המחוזי קבע כי מועד הקרע או הפירוד ישמש לצורך קביעת כמות האופציות שתעמודנה לחלוקה אבל את הערך, הכסף, נחלק בעת המימוש בפועל שכן העובד עבד והיה שותף לחלום יחד עם אשתו. אלא אם האישה מוכנה לקבל את ערך האופציה היום: בבחינת ציפור אחת ביד… ככל שהדבר אפשרי לפי חוזה האופציה.

מקרה אחר שנידון בבית המשפט לענייני משפחה עסק בפתיחתו של הסכם גירושין שכבר נחתם ואושר והסתבר שבעת שחילקו והעריכו את שווי האופציות הבעל הסתיר מהאישה את העובדה שהחברה עתידה להתמזג עם חברה אחרת מה שיציף את ערך האופציות ואף הציף אותן בפועל פי 20! בית המשפט קבע שעל הבעל לשלם לאשתו את ההפרש.

 

כיצד ניתן למנוע מחלוקות באמצעות הסכם ממון קודם לנישואין או במהלכם?

בעניין זה יש להציף את הסוגיות הבאות במסגרת ההסכם בכדי למנוע את ההליך המשפטי:

קודם כל יש להחליט כיצד מעריכים את השווי של הנכסים/מניות/אופציות. כפי שהוטעם לעיל, המדובר בענף חדש ולכם בית משפט התיר באופן חריג להגיש מספר חוות דעת לצורך הערכת השווי. ישנן חברות שאין להם הכנסות, אך יש להן קניין רוחני, ידע, פטנטים, רשימת לקוחות שזהו חלק מן החלום כשההוא מבשיל. לכן טוב יהיה להיעזר באנשי מקצוע ולהסכים על השווי שזהו בעיניי המוקד של הלהבה וברגע שתונמך הלהבה הדרך לפתרון יתר הסוגיות הוא כבר ריאלי הרבה יותר.

חשוב לציין כי האופציה הניתנת בדרך כלל לעובד, היא תמריץ שימשיך לעבוד בחברה עד שהאופציה תבשיל. יכולים להיות כל מיני תרחישים. לדוגמא: עובד שמפסיק לעבוד; עובד שמפסיק לעבוד, וחוזר לעבוד באותה החברה לאחר הפירוד (או לפניו); עובד ש"לקח" את הידע והקים חברה חדשה על בסיס אותו הידע שכאמור היה חלק "מהחלום המשותף"; יש להביא בחשבון סוגיות של מיסוי, פקיעת אופציה וכיו"ב. מכאן המלצתי בראש ובראשונה להגיע להסכמה ביחס לשווי ומועד החלוקה בהסתמך על חוות דעת מקצועיות. לאחר מכן יש לנסח את הסכם הממון או הגירושין באופן בהתאם לרצון הצדדים בין אם הם מעדיפים "ציפור אחת ביד" או מוכנים להמתין ולראות מה יעלה בגורל האופציה, בתוך שהסכם הממון או הגירושין יחזיק מנגנונים לשמירת הזכויות.

הסכם ממון לעובדי הייטק

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>