צו קיום צוואה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

לאחר שאדם הולך לעולמו, הדין קובע שני מסלולים לחלוקת העיזבון שלו. האחד – בהיעדר צוואה, ירושה על פי הדין כפי שקובע חוק הירושה; השני – ירושה על פי צוואה;
מה ההבדל בין השניים? ירושה על פי דין, כלומר צו ירושה איננו עוסק בנכסים. הוא רק מצהיר מי יורשיו של המנוח ומה הם חלקיהם בעיזבון, וכך יחולק העיזבון; כשמדובר בצוואה – בהינתן  שאין בה הוראה בלתי חוקית, היא תקיים ככתבה וכלשונה;

 

אז למה יש צורך בצוואה?

לא תמיד יש צורך, ואסביר: אם יש אדם שיש לו שני ילדים בגירים, והוא איננו נשוי או חי עם ידוע או ידועה בציבור, אז על פי הדין כל ילד יורש מחצית מהרכוש שלו. בהינתן שכך מעוניין האדם לחלק את רכושו לאחר מותו אז אין צורך כלל בצוואה. שני הילדים ירשו מחצית כל אחד.

אבל החיים מורכבים יותר. לדוגמא, נניח שאותו אדם מגלה שאחד מילדיו בגד בו, באופן כלשהו כך שגמלא בליבו החלטה לא להוריש לו דבר ולפני שהניח צוואה הוא לפתע נפטר אז לא יהיה מנוס ואותו צאצא סורר ירש מחצית מרכושו.

ישנם גם מקרים בהם צוואה הופכת לתכנון מס, או תכנון של ההון המשפחתי לעתיד לבוא. לדוגמא, אם נניח בעיזבון יש גם כסף וגם נכסי נדל"ן, יתכן שיש צאצאים שיעדיפו לקבל כסף ולא למשל חלק בדירה משום שחלק בדירה (רבע ומעלה) נחשב על פי הדין דירה ואזי כשאותו יורש מקבל רבע דירה והוא רוצה נניח לרכוש דירה חדשה הוא נחשב "מרובה דירות" לעניין מס רכישה שכבר חזר לעמוד על 8%! לאמור במקום מס רכישה בסך כמה אלפי שקלים הוא יאלץ לשלם סכום 6 ספרתי! וזה דרמטי, והירושה בפועל מצטמצמת עקב התשלום הגבוה שנאלצים לשלם מכורח. לכן יש לתכנן את זה באמצעות עורך דין המתמחה בתחום. צוואה בניגוד לצו ירושה יכולה לייחד את הרכוש לכל יורש ויורש בהתאם לרצון המצווה גם אם אינו ממש בן משפחה.

 

איך ממשים צוואה?

מגישים בקשה לקיום הצוואה. לאחר תשלום אגרות ופרסום המזמין את מי שמתנגד לקיום הצוואה להגיש התנגדות. אם ההתנגדות מוגשת התיק עובר להתדיינות בבית המשפט, אם לא מוגשת ההתנגדות אז בהיעדר סיבות מיוחדות הצוואה מקוימת.

 

כיצד מתנגדים לצוואה?

מגישים התנגדות לקיומה של הצוואה. לא כל התנגדות מתקבלת ורצוי לא להגיש התנגדויות סרק. יש לזכור. התנגדות עוצרת את ההליך לחודשים ארוכים (לפעמים שנים) בהם זוכים על פי הצוואה לא יכולים להנות מהרכוש שאמור לעבור אליהם. כמו כן, כל עוד לא קוימה הצוואה או הוכרזו יורשים וחלקיהם בעיזבון אזי לא ניתן לעשות דבר בעיזבון ויש צורך למנות מנהל עיזבון שינהל את הרכוש עד להכרעה. זוהי סיטואציה שלא ניתן להתחמק ממנה במקרה זה ואף עולה ממון (עד 4% מערך העיזבון). לפיכך בשנים האחרונות בתי המשפט פוסקים הוצאות נכבדות: עשרות אלפי שקלים ואף למעלה מכך, במקום בו להתנגדות לא היה יסוד. ולהבהיר: ברגע שמוגשת ההתנגדות, הליך נעצר ומועבר לבית המשפט אף אם אין בהתנגדות דבר.

 

מהן העילות להתנגדות לצוואה?

ישנן עילות על פי דין כגון: היעדר כשרות לצוות, השפעה בלתי הוגנת, מעורבות פסולה בניסוח הצוואה. ישנן עילות שהן על פי הפסיקה. יתכן שיש גם צוואה מאוחרת שיש להגיש אותה לקיום. לא כל דבר מהווה מעורבות פסולה. לא כל דבר הוא בבחינת השפעה בלתי הוגנת ורצוי לא לתת לכך פרשנות עצמית. המדובר בטענות שיש לפרט היטב על בסיס ראיות ועל פי מבחני עזר מורכבים שנקבעו בפסיקה. רצוי בעניין להתייעץ עם עורך דין לדיני משפחה. כך גם טענת חוסר הכשרות. המדובר בטענה רפואית גרידא בעניינה מוגשת חוות דעת של מומחה רפואי שממונה על ידי בית המשפט המקבל את כל התיעוד הרפואי הנוגע למנוח ומגיש חוות דעת האם היה כשיר או לא כשיר להניח צוואה. חוות דעת כזו בדרך כלל מאומצת על ידי בית המשפט אבל לא תמיד משום שלא תמיד כל התיעוד הרפואי קיים ובכל מקרה בית המשפט שומע עדים ששהו עם המנוח ולכן אין חוות הדעת בבחינת "זה ראה וקדש" וניתן לסטות ממנה. גם בעניין הזה יש להתייעץ עם עורך דין לעייני משפחה בכדי שיוכל לתת חוות דעת בדבר התוחלת של הטענות בבית המשפט. כלומר, לא להתנגד סתם כי אפשר.

 

האם ניתן להגיע להסכם בין יורשים חרף הצוואה?

כן. כמו בעניין ירושה על פי דין, גם במקרה של הצוואה זוכים על פי צוואה יכולים להגיע להסכם הנוגד את הוראות הצוואה אבל יש לעשות זאת בשום שכל בכדי לא להגיע לתאונת מס.

צו קיום צוואה

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>