הפחתתם של מזונות זמניים

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

במסגרת תביעה למזונות, בד בבד מוגשת בקשה לסעד זמני בעניין המזונות. בית המשפט מתבקש בזאת להושיט "עזרה ראשונה" בדמות פסיקת מזונות לקטינים עד שהתביעה עצמה תתברר.

 

מהם מזונות זמניים?

תביעה למזונות קבועים היא ככל תביעה: יש לעבור את כל ההליך כולו, לרבות ישיבות בית משפט, הבאת ראיות חקירות עדים וכו', עד שבית המשפט מושיט פסק דין קבוע. סופי. (עליו יש זכות ערעור, אך זהו נושא נפרד ולא אעסוק בו כאן). הקטינים בשלב זה לא יכולים להמתין משך כל התקופה שיכולה להתארך. הם זקוקים למזונות כאן ועכשיו. לכן במסגרת הבקשה למזונות זמניים בית המשפט לא ממש נכנס לעובי הקורה, מפורר את הראיות ומנתח אותן אלא פוסק על סמך מה שמובא בפניו ועל פי ניסיונו ומומחיותו כשקיים רף מינימאלי למזונות זמניים.

לכן, יתכן שבסופו של דבר יקבעו מזונות גבוהים או נמוכים מהמזונות הזמניים שנקבעו ויתכן אף להגיע לפסיקות שונות בין בית משפט לבית משפט. משום כך מזונות אינם סוף פסוק גם אם ניתן פסק דין סופי בעניין גובה המזונות. תמיד ניתן לעתור להפחתתם או הגדלתם שכעל מי שמבקש בהם שינוי (בדרך כלל הקטנה) להניח תשתית עובדתית באמצעות ראיות לקיומו של "שינוי נסיבות מהותי" שלא היה קיים בעת מתן פסק הדין.

 

"שינוי נסיבות"

"שינוי נסיבות" איננו בגדר "רשימה סגורה" ויכול להיות קולקציה של שיקולים למשל: האם פסק הדין ניתן לאחר קיום הוכחות או ניתן פסק דין "טכני" בהיעדר הגנה; האם פסק הדין מקורו בהסכם שניתן לו תוקף של פסק דין; האם מי שמוטל עליו לשלם את המזונות הקים משפחה חדשה; האם מרוויח יותר או פחות; האם ירד מנכסיו נקלע לחובות ועוד כהנה וכהנה; יש לזכור, לא בנקל בית המשפט מקטין או מגדיל מזונות יש לבדוק את המקרה לגופו, משום שפסק דין בענייני מזונות צופה פני עתיד.

לאחרונה עלתה השאלה הזו במסגרת תביעה להקטנת מזונות שהוגשה על ידי אב ובו עתר במסגרת סעד זמני להקטין את המזונות הקבועים שנקבעו בפסק דין באופן זמני עד להכרעה הסופית בתביעתו שיכול ותתקבל ואז המזונות יוקטנו ויכול שתידחה ואז יוותרו ללא כל שינוי. ואולם, כאמור, הוא עתר להקטנתם כבר במסגרת סעד זמני בעניין המזונות שבדרך מוגש לתשלום מזונות.

סוגייה זו עלתה במסגרת הליך שמתנהל בבית המשפט לענייני משפחה בצפון.

האב טען בו היתר שהוא מצוי בהליכי חדל"פ ונולדו לו שני ילדים נוספים. בית המשפט בחן את הטענות וטענות נוספות והגיע למסקנה  שעל פי כלל השיקולים לרבות העובדה שפסק הדין שקבע את המזונות ניתן בהיעדר הגנה ומבלי שבית המשפט יכול היה לבחון בפועל את יכולתו הכלכלית יש מקום להקטין באופן זמני את המזונות.

יש לבחון כל מקרה לגופו על פי הנסיבות המיוחדות שלו.

*האמור לעיל הינו תיאור כללי של הדין ואיננו בגדר יעוץ משפטי. אתם מוזמנים לקבוע פגישה לצורך בחינת המצב הספציפי.

הפחתתם של מזונות זמניים

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>