פתרון רישום נכס על שם אחד מבני הזוג בזמן גירושין

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

כאשר זוגות מתגרשים, חלוקת הרכוש המשותף מובילה לרוב למחלוקות, במיוחד בנוגע לנכסים יקרים כמו הדירה המשותפת שלהם. הדבר הופך למורכב עוד יותר כאשר נכס רשום רק על שם אחד מבני הזוג, מצב הנובע מנסיבות כמו היעדר שותף במהלך רכישה או בעלות קודמת על מקרעין מלפני הנישואין. בהתחשב בחומרת סוגיה זו והבלבול שהיא עלולה לגרום, חשוב להכיר את הנושא של פתרון רישום נכס על שם אחד מבני הזוג בזמן גירושין ועל ההליך להסדרת הנושא.

 

לאיזו ערכאה שיפוטית נהוג לפנות לטובת פתרון רישום נכס על שם אחד מבני הזוג בזמן גירושין?

חשוב לזכור שבישראל, קיימת האפשרות לפתוח בהליכי גירושין הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט האזרחי. בדרך כלל, ההליכים יתקיימו בסמכות השיפוט בה הוגשה הבקשה לפתיחת ההליכים לראשונה. כתוצאה מכך, ככל הנראה, כל אחד מבני הזוג ישאף ליזום את הגשת הבקשה במערכת המשפט שהוא תופס ככזו שתקנה לו את מירב הזכויות בהליך הגירושין.

מטבע הדברים – מערכת המשפט הרבנית ומערכת המשפט האזרחית, מניבות לעתים קרובות פסקי דין שונים בסוגיות הכרוכות בהליכי גירושין, לרבות עניינים הקשורים לחלוקת נכסים ורכוש בגירושין. לכן כדאי להתייעץ תחילה עם עורך דין גירושין שיוכל לכוון אתכם לדרך הפעולה המועילה ביותר לאינטרסים הרכושיים שלכם בהליך הגירושין, בהתחשב בנכסים שבבעלותכם.

זה כולל בין היתר גם אפשרות לבחינת המשמעויות הנלוות לפתרון רישום נכס על שם אחד מבני הזוג בזמן גירושין, כפי שנסביר בהרחבה מיד.

 

אילו פתרונות קיימים לטובת חלוקת הזכויות בנכס במסגרת הגירושין?

לזוגות שעוברים גירושין יש בעצם שלוש אפשרויות לחלוקת נכסים: הסדר איזון משאבים – שבו החלוקה מתבצעת באופן שוויוני, חלוקה לפי הסכם ממון או חלוקת רכוש בגירושין באמצעות גישור.

חלוקה שווה של נכסים באמצעות הסדר איזון משאבים בגירושין

כגישה מקובלת, בהיעדר הסדרים חלופיים, חלוקת הנכסים בין בני הזוג בגירושין, מושגת בדרך כלל באמצעות איזון משאבים. שיטה זו חלה על זוגות שנישאו משנת 1974 ואילך בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג. היא קובעת חלוקה שווה של כל הכספים והנכסים המגוונים שנצברו בין בני הזוג לאורך חיי הנישואין שלהם.

המטרה היא להבטיח שכל צד יקבל חלק דומה מהשווי המוערך של כלל הרכוש המשותף. הרציונל הבסיסי בפתרון זה, הוא שכל העושר והרכוש שנצברו במהלך הנישואין הם בבעלות משותפת, ללא קשר לשאלה אם שני בני הזוג תרמו ישירות לכלכלת המשפחה, או שמי מהם תמך בעשיית ההון המשותף בעקיפין.

כאשר נוקטים בגישה זו, אם קיים נכס הרשום על שם אחד מבני הזוג בלבד מלפני הנישואין, נדרשת הפעלת שיקול דעת ספציפי, כדי לקבוע האם על הנכס חלה חזקת השיתוף. לדוגמה, אם בני הזוג התגוררו באופן עקבי ומתמשך בנכס שנרכש בידי אחד מהם בלבד לפני נישואיהם, הלכה למעשה הוא ייחשב כנכס מגורים בבעלות משותפת. ככזה, גם בעת גירושין, הוא יהיה כפוף לחלוקה שווה בין בני הזוג.

אסטרטגיה זו שמה לה למטרה לתת מענה לתרחישים שבהם בן זוג אחד עלול לנצל את רישום הדירה הבלעדי על שמו, לרעת הצד השני, כאשר נוצר ביניהם קרע, או או כדי להפעיל עליו לחץ בגירושין.

הסכם ממון כאמצעי לחלוקת רכוש בין בני הזוג בגירושין

כיום, זוגות רבים בישראל בוחרים ליצור הסכם ממון עוד לפני נישואיהם, במיוחד כאשר נכסיהם אינם בהיקף שווה. הסכמי ממון כאלה מתגלים כרלוונטיים במיוחד בגירושין או בפרידה, בתרחישים שבהם אחד מבני הזוג מחזיק בנכסים או עושר משמעותיים, שעמם הוא הגיע מראש לזוגיות ולצד השני לא הייתה מעורבות ברכישתם או בצבירתם.

בהסכם הממון מוגדר מתווה ששני בני הזוג הסכימו עליו מראש, לחלוקת הכספים והנכסים שלהם במקרה של פרידה או גירושין, כך שאין הכרח להסתמך על חלוקה בהסדר איזון משאבים, כפי שמתחייב מהחוק. לעתים קרובות, זוגות מבינים ששימוש בהסכם הממון שניסחו בעבר, מוביל להליך גירושין חלק וידידותי יותר.

חלוקת רכוש בגירושין באמצעות גישור

הליך גישור גירושין, מציע פתרון בגישת "ניפגש באמצע" לזוגות המבקשים להיפרד אך עדיין מסוגלים להשתתף בדיונים ענייניים לטובת יצירת הסכמות על חלוקת הרכוש ונושאים אחרים בגירושין. כאשר הדינמיקה הבין-אישית נותרת חיובית, בני זוג יכולים לנהל שיחות ולהתלבט על אפשרויות זמינות לפתרון סוגיית חלוקת הרכוש ביניהם בהסכם הגירושין, ובמיוחד בנוגע לפתרון רישום נכס על שם אחד מבני הזוג בזמן גירושין.

כאשר הגישור נערך בליווי מגשר, שהוא לרוב עורך דין לענייני משפחה וגירושין, הצדדים יכולים להגיע למסקנות המתאימות לנסיבות הספציפיות שלהם, שאינן חייבות להתבסס אך ורק על איזון משאבים שווה כפי שהחוק מתווה.

ההסכמות שהושגו בהליך הגישור זוכות להכרה של בית המשפט, מה שמבטל את הצורך של בני הזוג להופיע שוב בבית המשפט במסגרת התדיינות בתביעת גירושין. 

 

אז איך מוציאים אל הפועל את הפתרון הנבחר להעברת הבעלות בנכס בגירושין?

במקרים בהם נמשכות המחלוקות בין בני זוג וצד אחד מתנגד להענקת זכויות קניין סבירות לצד השני, הצד המקופח יכול ליזום תביעה למתן פסק דין הצהרתי. בכך באפשרותו לחדד את זכויותיו בנכס ולעמוד עליהם. אם תתקבל תביעה זו, היא תסלול את הדרך לפירוק שיתוף בנכס המקרקעין.

תביעה כזו מחייבת בעצם מכירה מזורזת של הנכס. על הצד המתכוון למכור את הנכס, להציע תחילה הצעת מכירה לבן זוגו. אם הצעה זו תידחה בידי הצד השני, הצד המציע את הנכס למכירה, מחויב יהיה להעמידו למכירה בשוק החופשי באותו מחיר שהציע לבן הזוג, ולא יוכל למכור את הנכס במחיר נמוך ממנו.

 

מדוע חשוב לפנות לסיוע משפטי לטובת פתרון רישום נכס על שם אחד מבני הזוג בזמן גירושין?

התמודדות עם גירושין היא משימה מורכבת וטעונה רגשית – במיוחד כאשר מעורבים נכסים יקרי ערך וילדים בתהליך. בין נכסים אלו, נקודת מחלוקת משמעותית יכולה להיות בעלות על נכס משותף, שהוא לרוב דירה. יכולים להיווצר מצבים בהם הנכס רשום אך ורק על שם אחד מבני הזוג עקב סיבות כמו היעדרות בן הזוג השני במהלך הרכישה, גורמים מנהליים שונים או בעלות קיימת מלפני הנישואין.

בנסיבות כאלה, פנייה להכוונה מעורך דין גירושין מיומן הופכת מכרעת. גם לעורכי הדין של הבעל וגם של אשתו, יש תפקיד מרכזי בהגעה לפתרון משביע רצון עבור לקוחותיהם בנוגע לרישום נכסי המגורים והעברת הזכויות בהם במסגרת חלוקת הרכוש בגירושין. כך הליך הגירושין יהיה חלק, מהיר והוגן יותר כלפי כל המעורבים.


פתרון רישום נכס על שם אחד מבני הזוג בזמן גירושין – סיכום

במאמר זה נוכחנו לדעת עד כמה הליכי גירושין הם סבוכים ומורכבים, בהיותם כוללים אתגרים רגשיים ורכושיים כאחד. הדבר בולט במיוחד כאשר חלוקת ורישום הזכויות בדירת המגורים של בני הזוג, צריכה לקבל מענה במסגרת חלוקת הרכוש בגירושין.

הפתרון הסטנדרטי כיום, המשמש כגישת ברירת המחדל, כרוך באיזון משאבים שבו הנכסים והכספים מחולקים באופן שווה בין בני הזוג. עם זאת, נכסים הרשומים בלעדית על שם אחד מבני הזוג נתונים לבחינה בנפרד, כאשר החלוקה נקבעת על סמך השאלה האם הייתה כוונה ברורה לשיתוף בנכס במהלך הנישואים.

דרך נוספת לפתור את הנושא מראש, היא באמצעות חלוקת רכוש לפי הסכם ממון שנחתם לפני הנישואין, תוך מתן מענה לבעיות פוטנציאליות שעלולות לצוץ במקרה של גירושין, מלכתחילה. לחילופין, קיימת האפשרות השלישית הכרוכה בהליך גישור, המאפשר לשני הצדדים לקבוע פתרונות המתאימים לנסיבותיהם האישיות, ולא בהכרח תוך הקפדה על חלוקה שווה כפי שהחוק קובע.

לאור מורכבותו ומשקלו הרב של הנושא – חשוב לפנות באופן פרטני להתייעצות מול עורך דין גירושין ולבחור בפתרון הרלוונטי ביותר למצבכם. אל תותירו דבר ליד המקרה – פנו עוד היום למשרד עו"ד אביב הראל והגנו על זכויותיכם.

פתרון רישום נכס על שם אחד מבני הזוג בזמן גירושין

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>