הפחתת מזונות לאחר נישואין חדשים

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

כאשר זוג מתגרש, נושא המזונות עבור הילדים המשותפים הוא אחד הנושאים הרגישים והטעונים ביותר שיש להסדיר. בדרך כלל, בית המשפט קובע את סכום המזונות שהאב ישלם לאם המשמורנית. אך מה קורה כאשר האב נישא בשנית ומביא ילדים נוספים לעולם? האם הדבר מהווה עילה לבקשת הפחתת מזונות לאחר נישואין חדשים? במאמר זה נדון בסוגיה מורכבת זו.

 

האם הפחתת מזונות לאחר נישואין חדשים אפשרית?

כאשר בני זוג מתגרשים, אחת הסוגיות המרכזיות שיש להסדיר היא נושא המזונות עבור ילדיהם המשותפים. בדרך כלל, בית המשפט קובע את סכום המזונות שעל האב לשלם לאם המשמורנית, במטרה לאפשר לילדים לשמור על רמת חיים דומה לזו שהיו רגילים אליה טרם הגירושין. עם זאת, לעיתים עולה השאלה מה קורה כאשר האב נישא בשנית ונולדים לו ילדים נוספים – האם הדבר מהווה עילה להפחתת דמי המזונות שנקבעו קודם לכן? כדי לענות על שאלה חשובה זו, הבה ונבחן קודם את הבסיס לקביעת סכום המזונות בגירושין.

 

בסיס קביעת גובה דמי המזונות בעת גירושין

ככלל, סכום המזונות נקבע על ידי בית המשפט בהתאם לצרכיהם של הילדים ולרמת החיים שהתרגלו אליה בבית ההורים טרם הגירושין. מדובר בתחשיב מורכב הלוקח בחשבון שורה של פרמטרים כגון גילאי הילדים, מצבם הבריאותי, צרכים מיוחדים שלהם וכדומה. ברוב המקרים דמי המזונות נועדו לממן את ההוצאות השוטפות הכרוכות בגידול הילדים כמו מזון, ביגוד, חינוך ובריאות. לעומת זאת, הוצאות חריגות או חד פעמיות כמו טיולים או קייטנות, לרוב יכוסו בנפרד על ידי שני ההורים ולא במסגרת דמי המזונות הקבועים.

 

עמדת החוק בישראל בנוגע להפחתת מזונות אחרי נישואין מחדש

על פי ההלכה הפסוקה בישראל, נישואין מחדש של האב כשלעצמם אינם מהווים עילה לשינוי בגובה דמי המזונות שנפסקו. בני זוג שהתגרשו מחויבים לעמוד בתנאי הסכם הגירושין או פסק הדין בעניין המזונות, גם אם יחליטו להקים משפחה חדשה ולהביא ילדים נוספים.

יחד עם זאת, החוק מאפשר לצדדים לשוב ולהתדיין בערכאות משפטיות בבקשה לשינוי דמי המזונות, במידה וחל שינוי מהותי בנסיבות חייהם מאז נחתם ההסכם או ניתן פסק הדין המקורי.

 

מה נחשב כשינוי נסיבות מהותי לצורך הפחתת מזונות?

על מנת שבית המשפט ישקול לאשר בקשה להפחתה בדמי המזונות לאחר נישואין חוזרים, על המבקש מוטל נטל ההוכחה להראות כי אכן אירע שינוי מהותי בלתי צפוי בחייו, שיש בו כדי להצדיק עיון מחדש בסכום שנקבע.

בית המשפט בוחן האם מדובר בבקשה כנה והוגנת שהוגשה בתום לב, ובודק האם השארת דמי המזונות בגובהם הנוכחי תיצור חוסר צדק קיצוני כלפי האב עקב השינוי הדרמטי בנסיבות. רק במקרים כאלה עשוי בית המשפט להיעתר לבקשת ההפחתה.

 

האם עצם הנישואין החדשים מצדיקים את הפחתת המזונות?

באופן כללי, התשובה לכך היא לא. ברוב המקרים ניתן להניח שהורה שהתגרש ימצא בן / בת זוג חדשים בשלב מסוים ויקים איתם משפחה, ולכן בתי המשפט לא רואים בכך שינוי נסיבות בלתי צפוי שיש בו להשפיע על דמי המזונות שנקבעו. זאת בדומה לכך שהאם המשמורנית לא תוכל לדרוש הגדלת המזונות רק בשל העובדה שאבי ילדיה נשא אישה נוספת והגדיל את הכנסות משק הבית שלו. מכאן שעל פי רוב, נישואין חוזרים לבדם לא יוכרו כשינוי מהותי דיו כדי לשמש עילה להפחתה בסכום המזונות.

 

דוגמאות לשינויי נסיבות שעשויים להצדיק הפחתת מזונות

חרף האמור מעלה, להלן מספר דוגמאות לשינויי נסיבות שעשויים להצדיק הפחתת מזונות לאב בכל זאת:

  • הידרדרות קשה במצב בריאותו של האב שהובילה לפגיעה ניכרת בכושר השתכרותו.
  • הרעה דרמטית במצב הכלכלי של האב שלא היתה צפויה בעת קביעת המזונות המקוריים, הגורמת לו קשיים ממשיים לעמוד בתשלום הסכום שנקצב.
  • שיפור משמעותי במצבה הפיננסי של האם המשמורנית, במקביל לקשיים כלכליים אצל האב.
  • לידת ילדים חדשים – במקרים מסוימים זו עשויה להוות עילה, בפרט כאשר ההכנסה הכוללת של משק הבית של האב (כולל בת זוגו החדשה) נמוכה יחסית, והוא חווה ירידה ממשית ביכולתו לשלם את המזונות שנקצבו.

 

האם ניתן לערער על ביטול האפשרות להפחית מזונות בהסכם הגירושין?

פעמים רבות בני זוג בוחרים להוסיף סעיף בהסכם הגירושין, השולל מראש את האופציה של מי מהצדדים לבקש שינוי עתידי בגובה המזונות, בין אם להפחתה או להגדלה. למרות שסעיף כזה הופך להיות מחייב ברגע שההסכם מקבל תוקף של פסק דין, בתי המשפט עדיין שומרים לעצמם את הזכות להתערב בעתיד אם יוכח שחל שינוי נסיבות קיצוני המצדיק זאת, תוך בחינה פרטנית של כל מקרה לגופו.

 

לסיכום

סוגיית הפחתת המזונות לאחר נישואין מחדש של האב היא מורכבת, רגישה ודורשת בחינה פרטנית וזהירה של בית המשפט לגבי מכלול הנסיבות הספציפיות בכל מקרה. למרות שנישואין חוזרים כשלעצמם כאמור אינם מהווים עילה מספקת לשינוי המזונות שנקצבו, קיימים מצבים חריגים בהם שינוי נסיבות מהותי ובלתי צפוי עשוי להצדיק זאת, תוך הקפדה על איזון עדין בין האינטרסים והצרכים של כל הצדדים המעורבים, ובראש ובראשונה – טובתם של הילדים.

אם אתם מתמודדים עם דילמות סביב הפחתה או הגדלה של מזונות לאחר נישואין חדשים, מומלץ להיוועץ עם עו"ד גירושין מנוסה בנושא. עורך דין משפחה אביב הראל, יוכל לספק לכם ליווי וייעוץ משפטי מקצועי המותאם לנסיבות הפרטניות בעניינכם.

לתיאום שיחת ייעוץ אישית – פנו למשרדנו בהקדם.

הפחתת מזונות לאחר נישואין חדשים

לא. על פי החוק בישראל, נישואין חוזרים של אב כשלעצמם אינם נחשבים שינוי נסיבות מספק המצדיק התאמה של סכום המזונות שנפסק קודם לכן. בתי המשפט מצפים מההורים הגרושים לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי ילדיהם גם אם הקימו משפחה חדשה, אלא אם כן חל במקביל שינוי נסיבות מהותי שלא ניתן היה לצפותו בעת קביעת המזונות המקוריים.

שינוי נסיבות הנחשב משמעותי דיו להצדיק בקשת הפחתה במזונות מצד האב יכול להיות למשל הידרדרות רצינית במצב בריאותו הפוגעת בכושר השתכרותו, או הרעה דרמטית במצבו הכלכלי שלא הייתה צפויה בעת קביעת המזונות, הגורמת לו קושי של ממש לשלם את הסכום שנקבע. גם שיפור ניכר ביכולותיה הכלכליות של האם, או לידת ילדים נוספים במקרים מסוימים עלולים להוות עילה להפחתה, בהתחשב במכלול הנתונים הספציפיים.

גם אם בני הזוג הגרושים בחרו להכליל בהסכם הגירושין שלהם התניה האוסרת על מי מהם לבקש בעתיד הפחתה או הגדלה של דמי המזונות, הדבר לא ימנע בהכרח מבתי המשפט להתערב בכך בהמשך, אם השתכנעו שחל שינוי נסיבות דרסטי ובלתי צפוי המצדיק זאת כדי למנוע עיוות דין.

בית המשפט יבדוק האם מדובר בבקשה כנה והוגנת שהוגשה בתום לב, ויבחן עד כמה היו הנישואין החדשים והשלכותיהם צפויים באופן סביר בזמן קביעת המזונות המקוריים. תיבחן מידת השינוי שחל במצבו הכלכלי של האב, גם בהתחשב בהכנסות בת זוגו החדשה, אל מול יכולותיה הפיננסיות העדכניות של האם. כמו כן, ישוקלל הצורך בשמירה על רמת החיים ורווחתם של הילדים מהנישואין הראשונים, ותינתן הדעת לטובתם כשיקול מרכזי בהכרעה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>