מהם ידועים בציבור ואיך מגדירים אותם

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

בישראל, זוגות רבים בוחרים לחיות יחד ללא נישואין רשמיים, בשל הקושי או חוסר הרצון להתחתן דרך הרבנות. כתחליף, מערכת המשפט הישראלית מכירה במוסד הידועים בציבור, המקנה לבני זוג שאינם נשואים חלק ניכר מהזכויות והחובות של זוגות נשואים. אך מהם ידועים בציבור ואיך מגדירים אותם מבחינה משפטית? על כך במאמר הבא.

 

מעמד הידועים בציבור בישראל: הגדרה, חובות וזכויות

זוגות רבים בישראל שאינם יכולים או מעוניינים להינשא דרך הרבנות, בוחרים לחיות יחד ללא נישואים רשמיים. על מנת להתמודד עם מציאות זו, התפתחה בחוק הישראלי ההכרה במעמד ייחודי הקרוי "ידועים בציבור".

ידועים בציבור הם למעשה בני זוג שאינם נשואים רשמית, אך מנהלים אורח חיים דומה לזה של זוג נשוי. מערכת המשפט הישראלית רואה במעמד זה תחליף מסוים לנישואין, ומקנה להם חלק ניכר מהזכויות והחובות של זוגות נשואים, באופן המתחשב במורכבות המציאות המשפטית והחברתית בישראל.

 

כיצד מגדירים בני זוג כידועים בציבור לצרכים משפטיים?

בעבר, על מנת שזוג יוכר כידועים בציבור, נדרש היה שבני הזוג יתגוררו יחדיו תקופה ממושכת וינהלו משק בית משותף לכל דבר ועניין. בנוסף, נדרשה הוכחה לכך שמדובר בקשר זוגי רציני, יציב ומחייב המבוסס על מערכת יחסים אינטימית ארוכת טווח.

אולם לאור השינויים בחברה הישראלית, הקריטריונים להכרה בבני זוג כידועים בציבור התרככו במידה רבה. כיום, גם זוגות שקשר ביניהם טרי יחסית ועדיין לא עברו להתגורר יחד, עשויים לזכות בהכרה ובמעמד זה, בתנאי שמתקיים בין בני הזוג קשר רומנטי ואלמנטים שיתופיים המעידים על רצינות וכנות הזוגיות.

בהיעדר הסדרה חקיקתית מפורטת, על בתי המשפט מוטלת האחריות להכריע אם להכיר בבני זוג כידועים בציבור, על סמך הנסיבות הספציפיות של המקרה. בדרך כלל ידרשו ראיות לקיומן של סממנים כגון:

  • ניהול חשבון בנק משותף
  • רכישת נכסים על שם שני בני הזוג
  • מגורים משותפים לאורך זמן
  • העברות כספים ביניהם
  • נקיטת צעדים הדדיים לגיבוש וחיזוק הזוגיות
  • הצגת בן / בת הזוג בפני הסביבה כשותפים לחיים

כלומר, נדרשות הוכחות מוצקות לכך שבין הצדדים מתקיימת שותפות כלכלית, רגשית ואינטימית ברמה המקבילה לזו של זוג נשוי, ברוח מוסד הנישואין.

 

הזכויות והחובות של ידועים בציבור

ההכרה במעמד של ידועים בציבור כרוכה במגוון השלכות משפטיות מרחיקות לכת עבור שני בני הזוג, מבחינת זכויותיהם וחובותיהם.

מצד אחד, ידועים בציבור זוכים לחלק משמעותי מההטבות הסוציאליות של זוגות נשואים, כגון:

  • פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי לבן / בת הזוג שאינם עובדים
  • קצבת שאירים במקרה של פטירת אחד מבני הזוג
  • היכולת לרשת את בן / בת הזוג במקרה של מוות
  • זכויות דיור והנחות במשכנתא
  • הקלות במס

כמו כן, הם זוכים להגנות משפטיות רבות בדומה לבני זוג נשואים, לרבות הזכות לדיון בדלתיים סגורות בנושאי משפחה, ופטור ממתן עדות אחד כנגד השני.

מצד שני, מוטלות עליהם חובות מחייבות בדומה לבני זוג נשואים:

  • חובת תשלום מזונות להורים עבור ילדיהם המשותפים
  • האפשרות לתבוע מזונות אלה בבית משפט
  • ירושת חובות של בן / בת הזוג שנפטר/ה
  • חלוקת רכוש שווה בעת פרידה, ללא קשר לתרומה בפועל של כל צד לכלכלת משק הבית או מצבת הרכוש המשותפת

כלומר, הזכויות והחובות של ידועים בציבור דומות מאוד לאלו של זוגות נשואים. אך יש לזכור כי הן אינן זהות לחלוטין, ועל כן עשויים להיווצר פערים ואי בהירות לעיתים.

 

האתגרים במימוש הזכויות של ידועים בציבור

למרות ההתקדמות המשמעותית בהכרה במעמדם של ידועים בציבור בארץ, המצב החוקי הנוכחי עדיין יוצר מורכבות ואי ודאות עבורם בנקודות מסוימות, כדוגמת:

  1. זכויותיהם עדיין מצומצמות יותר בהשוואה לזוגות נשואים, בהיבטים כגון גמלאות, הורות, אימוץ ועוד.
  2. על מנת לממש את זכויותיהם, הם נדרשים להוכיח שוב ושוב בפני רשויות וגופים שונים כי הם עונים על הקריטריונים למעמד ידועים בציבור. מדובר בתהליך מתיש וממושך הדורש השקעת זמן ומשאבים.
  3. במקרה של פרידה, ידועים בציבור אינם מחויבים לעבור הליך משפטי לצורך פירוק התא המשפחתי ולכן נעדרים את המסגרת המשפטית הפורמלית בתהליך חלוקת הרכוש, והסדרת נושאים כמו מזונות, משמורת ילדים וכו', דבר ההופך את הידועים בציבור לפגיעים וחשופים יותר.

בסיכום הדברים, בני זוג רבים בישראל חיים כידועים בציבור ונהנים ממעמד משפטי הדומה במידה רבה לנישואין. אך חשוב להבין את ההבדלים הקיימים, את המשמעויות מרחיקות הלכת הכרוכות בכך ואת הצורך בליווי מקצועי, על מנת לצלוח את האתגרים הייחודיים למעמד משפטי זה, בצורה מיטבית. לכן מומלץ בחום להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום דיני המשפחה, לקבלת הכוונה והסברים מפורטים על המשמעות, ההשלכות ודרכי הפעולה הנכונות עבורכם, כידועים בציבור.

 

לסיכום

ידועים בציבור הם בני זוג שאינם נשואים רשמית אך זוכים למעמד משפטי מקביל, המקנה להם זכויות וחובות דומים לאלו של זוגות נשואים. הגדרת זוג ככזה, מתבססת כאמור על ראיות לניהול אורח חיים משותף ומערכת יחסים זוגית מחייבת. מעמד זה מזכה בהטבות סוציאליות והגנות משפטיות, אך גם כרוך בחובות כלכליות ומשפטיות משמעותיות. מאחר שמדובר בסוגיה מורכבת בעלת השלכות מרחיקות לכת, ליווי של עורך דין לענייני משפחה הכרחי לשם הבנת המשמעויות וההיערכות המיטבית לחיים המשותפים מחוץ למסגרת הנישואין הרשמית.

אם אתם חיים כידועים בציבור ומעוניינים לברר את זכויותיכם וחובותיכם, או שוקלים להצהיר על מעמד זה, אל תהססו לפנות בהקדם לייעוץ מקצועי אצל עו"ד אביב הראל, עו"ד דיני משפחה.

מהם ידועים בציבור ואיך מגדירים אותם

בעבר נדרשו הוכחות לכך שבני הזוג חיים יחד זמן ממושך, מנהלים משק בית משותף ומקיימים מערכת יחסים יציבה וארוכת טווח בדומה לזוג נשוי. כיום הקריטריונים מתירנים יותר, וגם זוגות בקשר טרי יחסית שטרם עברו לגור יחד עשויים להיחשב ידועים בציבור, בתנאי שהוכח קיומו של קשר זוגי רומנטי ואלמנטים של שיתוף כלכלי ורגשי ביניהם. בכל מקרה, ההכרעה תתבסס על ראיות כגון חשבון בנק משותף, רכישת נכסים יחד, העברות כספים, צעדים לביסוס הזוגיות והצגת בן/בת הזוג ככאלה בציבור – לפי שיקול דעתו של בית המשפט בכל מקרה לגופו.

ידועים בציבור זכאים למגוון הטבות של המוסד לביטוח לאומי, כגון פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי עבור בן/בת זוג שאינם עובדים, וכן לקצבת שאירים במקרה של פטירת אחד מבני הזוג. כמו כן, הם יכולים לרשת אחד את השני, ונהנים מהקלות במשכנתא, סיוע בדיור וגם במיסוי. בנוסף, הם זכאים להגנות משפטיות כמו החסיון מפני מתן עדות אחד נגד השני והזכות לדיון משפטי בדלתיים סגורות בענייני המשפחה.

ידועים בציבור כפופים לחובת תשלום מזונות עבור ילדיהם המשותפים, ובמקרים מסוימים אף ניתן לתבוע מהם תשלומים אלו בבית המשפט. בנוסף, אם אחד מבני הזוג נפטר, השני עלול לרשת גם את חובותיו הכספיים. כמו כן, בהתאם ל"הלכת השיתוף", במקרה של פרידה ביניהם יתחלק רכושם המשותף באופן שווה, ללא תלות בשיעור התרומה הכלכלית של כל אחד מהם במהלך הקשר.

ליווי משפטי חיוני לידועים בציבור כדי להתמודד עם האתגרים הכרוכים במעמד זה. ראשית, מדובר במעמד משפטי מורכב שכן החקיקה והפסיקה בענייני ידועים בציבור לא תמיד ברורה, ולכן נדרשת הכוונה מקצועית כדי להבין את המשמעויות וההשלכות. שנית, מאחר שמדובר במעמד בעל השפעה מכרעת בהיבטים משפטיים, כלכליים ובירוקרטיים, חשוב לקבל ייעוץ שיאפשר היערכות מושכלת לעתיד. שלישית, במקרה של סכסוך בין בני הזוג, הליווי המשפטי יסייע להגן על זכויותיהם. ולבסוף, עו"ד משפחה מיומן יכול לנסח עבורם הסכם חיים משותפים שימנע או יצמצם חיכוכים עתידיים.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>