ייצוג עורך דין בבית דין רבני

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

על פי תקנות מדינת ישראל, נושאים הנוגעים למעמד אישי נמצאים בסמכותם הבלעדית של בתי דין דתיים. כתוצאה מכך, אנשים רבים נדרשים להגיע לבית דין רבני במסגרת הליכי הגירושין שלהם. עם זאת, לא כולם מודעים לאפשרות של ייצוג עורך דין בבית דין רבני ולחשיבותו. בשורות הבאות נפרט מי עשוי להזדקק לייצוג עורך דין בבית דין רבני, וכן ההבדלים בין ייצוג של עו"ד אזרחי ובין טוען רבני. כדאי להכיר.

 

כמה מילים מקדימות בנושא סמכויות בתי הדין הרבניים בישראל

בטרם ניכנס לפרטים לגבי שכירת שירותי ייצוג עורך דין בבית דין רבני, יש לומר כמה מילים על סמכויות בית הדין הרבני בישראל. זאת על מנת להבהיר מתי אדם אפילו נחוץ לשירות כזה. כפי שכבר צוין להלן, לבתי הדין הרבניים סמכות בלעדית בנושאי מעמדם האישי של אזרחי ישראל היהודים.

כלומר, גירושין ונישואין מתקיימים רק שם. כמו כן, לבית הדין הרבני סמכות לדון בענייני רכוש או משפחה הקשורים ישירות להליך הגירושין. סמכות נוספת זו הינה סמכות מקבילה ולא בלעדית לבתי הדין הרבניים, ולכן בית המשפט לענייני משפחה רשאי לדון גם הוא, בסוגיות אלו.

סמכות מקבילה זו בין בתי הדין הרבניים לבתי המשפט לענייני משפחה, עלולה ליצור מצב הנקרא בעגה המקצועית "מרוץ הסמכויות", מצב בו הראשון להגיש את התביעה הוא זה שקובע בפועל היכן התביעה תוכרע, בבית הדין הרבני או בבית המשפט האזרחי. ההבדל טמון, כמובן, בשיטת המשפט שלפיה פוסקת כל אחת ממערכות המשפט הללו. בתי הדין הרבניים, מטבע הדברים, פוסקים לפי הדין הדתי, בעוד בשתי הדין לענייני משפחה, פוסקים לפי הדין האזרחי.

הנחת המוצא המבוססת בחלקה של מרבית הציבור בישראל, הינה שדיון בסוגיות הנוגעות להליכי גירושין – כאשר הוא נערך בבית דין רבני, מיטיב יותר עם הגבר, בעוד שבתי הדין לענייני משפחה – נחשבים ליברליים יותר ומיטיבים יותר עם האישה.

לכן בהליכי גירושין, לא אחת, הצד היוזם את ההליך, ממהר להגיש את הבקשה לפתיחת הליך הגירושין, לסמכות השיפוט שבה הוא חש כי האינטרסים שלו בגירושין, יתממשו בסבירות גבוהה יותר. אולם בין שהסוגיות הנלוות להליך הגירושין, מטופלות בבית הדין הרבני או בבית דין למשפחה, את טקס סידור הגט המכשיר את סיום הנישואין באופן רשמי – רק בתי הדין הרבניים מוסמכים לבצע. כך קורה שכל זוג יהודי נשוי בארץ, נדרש למעשה לעבור דרך הרבנות בבואו לסיים את נישואיו באופן רשמי.

 

מי עשוי להזדקק לייצוג עורך דין בבית דין רבני?

בהתאם לאמור לעיל, כל זוג יהודי העומד לקראת הליכי גירושין בישראל, נדרש לנווט בהליכי בית הדין הרבני, בעיקר לצורך מתן תוקף פורמלי לסיום נישואיו ולעיתים גם לטובת העניינים הנוספים הכרוכים בכך (הסדרת דמי המזונות, ענייני המשמורת והסדרי הראיה וחלוקת הרכוש בגירושין).

בדומה לבתי המשפט האזרחיים, פנייה לסיוע משפטי מגורם מייצג, היא אופציה הקיימת גם בתחום בית הדין הרבני. עם זאת, בעוד שבתי משפט אזרחיים מציעים בדרך כלל דרך אחת לכך, והיא באמצעות עורך דין, בית הדין הרבני מספק למתדיינים בשעריו, אפשרות לבחור בשירותי ייצוג של טוען רבני, כפי שנפרט להלן.

 

ברירת המחדל לייצוג בבית דין רבני – טוען רבני

טוענים רבניים הם אנשי מקצוע העוברים הכשרה ייעודית בחסות הרבנות הראשית. הכשרה זו, המשתרעת על פני כארבע שנים, כרוכה בהשלמה מוצלחת של בחינות מורכבות ומקיפות. מטבע הדברים, החינוך הניתן לטוען רבני מצייד אותו במיומנויות חיוניות במיוחד לניהול דיונים בבית הדין הרבני, אשר פועל כאמור, לפי הדין העברי, להבדיל מהמשפט האזרחי.

ידע זה מתגלה כחיוני, לא רק במובן של הכרת העקרונות המשפטיים המנחים את הפסיקה בבתי הדין הרבניים, אלא גם להבנת הפרוטוקולים והנהלים של בית המשפט הרבני. היבטים אלה עשויים להיות שונים באופן מהותי מאלה שנהוגים בבתי המשפט האזרחיים לענייני משפחה.

 

האלטרנטיבה לטוען רבני – ייצוג עורך דין בבית דין רבני

הגישה האלטרנטיבית להסתייעות בשירותי טוען רבני בגירושין, כרוכה בפנייה לייצוג עורך דין מוסמך לענייני משפחה, העוסק ספציפית בתיקי גירושין, בבית הדין הרבני. עורך דין משפחה הוא איש מקצוע שעבר מספר שנים של השכלה משפטית אקדמית, סיים התמחות, עבר בחינות לשכת עורכי דין מקיפות, ובעל ניסיון מעשי מעמיק אך מגוון, בדיני משפחה, בתחום המשפט האזרחי.

בנוסף לכך, עורך דין מיומן בדיני משפחה, חייב להכיר גם את המשפט העברי הרלוונטי לענייני גירושין, לאור כפל הסמכויות בין מערכת המשפט הדתית לזו האזרחית, בישראל. כתוצאה מכך, גם ללא הכשרה מפורשת כטוען רבני, גם עורך דין לענייני משפחה, המגיע מתחום המשפט האזרחי, בהחלט יכול לספק ללקוחותיו ייצוג משפטי מעולה ומועיל במסגרת בית הדין הרבני, מעבר לייצוג בבתי המשפט האזרחיים.

 

מה השוני העקרוני בין ייצוג עורך דין בבית דין רבני לבין ייצוג של טוען רבני?

אמנם ישנם טוענים רבניים שהם גם עורכי דין מוסמכים, אולם במצבים שבהם אפשרות הייצוג הזו אינה זמינה מסיבות שונות, חשוב לדעת מה השוני העקרוני בין שתי החלופות הראשונות, שכל אחת מציגה את מערך היתרונות והחסרונות שלה.

במסגרת קטע זה, נביא ניתוח השוואתי קצר, בין ייצוג עורך דין בבית דין רבני לבין ייצוג של טוען רבני, תוך התחשבות בשני קריטריונים עיקריים המבדילים בין טוען רבני ועורך דין לענייני משפחה. המטרה היא להבחין בבחירה המומלצת בהתבסס על הנסיבות הספציפיות למקרה שלכם:

  1. עומק המומחיות הנדרשת לתיק – לבית הדין הרבני סמכות דומה לבתי המשפט האזרחיים בתחומים שונים. תחומים אלה כוללים היבטים כמו חלוקת רכוש במהלך גירושין, הסכמי מזונות בני זוג והסדרי משמורת. בנושאים אלו, הנציג המשפטי של כל צד בהליך הגירושין, צריך להתפאר בבקיאות לא רק בדין הדתי אלא גם במשפט האזרחי. זה מכשיר את עורך הדין לייעץ ללקוח שלו על הערכאה המתאימה ביותר להגשת תביעתו, שבה ישנה סבירות גבוהה יותר להשגת פסיקה שתועיל ללקוח. לפיכך, במיוחד כאשר הליכי גירושין כרוכים בקושי להגיע להסכמות בנושאים הקשורים להסכם הגירושין, יש משקל לייצוג עורך דין בבית דין רבני.
  2. העלויות והצורך בכפל מייצגים – יש לזכור כי טוען רבני אינו מוסמך לייצג אדם שמתגרש בבית משפט אזרחי, ואילו לעורך דין משפחה יש את הגמישות לפעול עבור הלקוח שלו הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט האזרחי. תרחיש זה מעורר מצב בו, במידה ועניינים הקשורים לגירושין יגיעו גם לבית משפט אזרחי בסופו של דבר, ממילא ייווצר צורך להיעזר בשירותיו של עורך דין גירושין, לצד הטוען הרבני – מה שיכול להתבטא גם בעלויות שכר טרחה גבוהות יותר בהליך הגירושין. 

 

ייצוג עורך דין בבית דין רבני – סיכום

כפי שצוין קודם לכן, להיות מיוצג על ידי עורך דין לדיני משפחה בבית דין רבני היא אפשרות מעשית, הטומנת בחובה תועלות רבות. יתרונות אלו נוטים בדרך כלל באופן א-סימטרי לטובת עורך הדין, בהתחשב בכך שקיימים עניינים מסוימים מעבר לתחום הסיוע של טוען רבני, בעוד שאין עניינים מהותיים שבהם סיוע של עורך דין אינו מתאפשר.

בסופו של דבר, השיקול המרכזי בהעדפת ייצוג עורך דין בבית דין רבני לעומת ייצוג מטוען רבני, סובב לעתים קרובות סביב גורם הידע. סביר להניח שלעו"ד דיני משפחה יש את הידע הדרוש לייצוג אפקטיבי בבית דין רבני, בעוד שטוען רבני, גם עם הידע הנדרש, עלול לעמוד בפני חסמים משפטיים בלתי עבירים המונעים ממנו לייצג לקוחות בבית משפט לענייני משפחה אזרחי.

יחד עם זאת, כאשר בוחרים עורך דין לדיני משפחה לייצוג בבית הדין הרבני, חובה לוודא כי מומחיותו עולה בקנה אחד עם רמת הידע וההיכרות הדרושה עם הדין הדתי והפרוטוקולים של בתי הדין הדתיים, כפי שמחייב הדין הרבני. אם אכן ישנה התאמה כזו, היתרונות הגלומים בשירותיו של עורך הדין על פני אלה של טוען רבני, הם משמעותיים במיוחד.

למידע נוסף, אתם מוזמנים לפנות לעו"ד אביב הראל, עורך דין מנוסה בדיני משפחה וגירושין.

 

תעודה עורך דין אביב הראל ממכון יסודות במשפט העברי

ייצוג עורך דין בבית דין רבני

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>