צוואה – למה זה חשוב ומי צריך את זה?

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

עריכת צוואה היא אחת ההחלטות החשובות שאדם יכול לקבל במהלך חייו, שכן צוואה היא מסמך משפטי המפרט כיצד יחולק רכושו ונכסיו של אדם לאחר מותו. על אף שנושא הצוואה עשוי להיראות כרחוק ולא רלוונטי עבורכם כעת, מומלץ מאוד לתת את הדעת על השיקולים לטובת עריכת צוואה – למה זה חשוב ומי צריך את זה, על מנת לקבל החלטה מושכלת בנושא.

 

כמה מילים על עריכת צוואה – למה זה חשוב ומי צריך את זה

עריכת צוואה היא אחד ההליכים החשובים ביותר שאדם יכול לבצע כדי להסדיר את ענייניו לאחר מותו. צוואה מאפשרת לאדם לקבוע כיצד יחולק רכושו לאחר מותו, ולמי. כמו כן, צוואה יכולה לשמש ככלי למינוי אפוטרופוסים לילדים קטינים, ועוד.

מנגד, בהיעדר צוואה, ירושת הנפטר מחולקת על פי חוק הירושה, תשכ"ה-1965. החוק קובע סדר יורשים כברירת מחדל, שלא בהכרח משקף את רצון המנוח. בנוסף, הירושה על פי דין עלולה ליצור סכסוכים וקונפליקטים משפחתיים שניתן היה למנוע בעזרת צוואה ברורה וחד משמעית.

בקצרה, צוואה מהווה מסמך חשוב וחיוני לכל אדם בישראל, לאור כך שהיא מבטיחה שבבוא היום, רכושו יחולק בהתאם לרצונו ולא על פי חוקי הירושה כברירת מחדל.

 

מה זו צוואה ומה חשיבותה?

צוואה היא מסמך משפטי שבו אדם מצהיר על רצונותיו לגבי מה שיקרה לאחר מותו, בעיקר בנוגע לחלוקת רכושו ונכסיו.

לצוואה משמעות רבה מכיוון שהיא מאפשרת לאדם להשפיע על אופן הטיפול בירושתו שלא בהתאם להוראות שנקבעו בחוק הירושה. החוק קובע כאמור מי הם היורשים החוקיים של הנפטר כברירת מחדל, על פי קרבת משפחה, אך צוואה מאפשרת לשנות זאת.

בתוך כך, צוואה יכולה להעניק לאדם שליטה על גורל נכסיו גם לאחר מותו, על ידי בחירת היורשים שהוא חפץ ביקרם ואופן חלוקת הרכוש ביניהם. כמו כן, צוואה יכולה לסייע במניעת סכסוכים משפחתיים על הירושה על ידי הבהרת כוונות המנוח.

יתר על כן, צוואה הנערכת כראוי על ידי עורך דין דיני ירושה מנוסה, היא מסמך משפטי תקף שקשה לערער עליו. לכן, צוואה נותנת שקט נפשי למצווה ומקלה על בני משפחתו במידה ניכרת. מכל הסיבות הללו וסיבות נוספות – עריכת צוואה היא צעד חשוב ורצוי עבור רוב האנשים.

 

האם כל אדם צריך לערוך צוואה?

באופן כללי, מומלץ לכל אדם בוגר בישראל לערוך צוואה, גם אם הוא מעוניין לחלק את רכושו בהתאם להוראות חוק הירושה.

היתרונות של עריכת צוואה:

  • מאפשרת שליטה מלאה על אופן חלוקת העיזבון, מעבר לחוק.
  • מונעת אי-הבנות ומחלוקות בין היורשים.
  • מקצרת ומפשטת את תהליך הירושה לאחר הפטירה.
  • חוסכת זמן וכסף מיורשים פוטנציאליים.
  • מאפשרת מינוי אפוטרופוסים לילדים.
  • יכולה לחסוך במיסים אם נכתבת לאחר תכנון עזבון מקצועי.

גם מי שאין לו רכוש רב עדיין יכול להפיק תועלת מהכנת צוואה – לדוגמה על ידי מינוי אפוטרופוס לילדיו הקטינים באמצעותה. לכן מומלץ לכל אדם לבצע תכנון משפטי נכון בנושא זה.

 

מה קורה במידה ואדם נפטר מבלי שערך צוואה?

כאשר אדם נפטר מבלי שהותיר אחריו צוואה, רכושו מתחלק בהתאם להוראות חוק הירושה לפי דין.

על פי החוק, בהיעדר צוואה יורשי המנוח הם בני משפחתו הקרובים ביותר – ילדיו, בן/בת זוגו, הוריו וכדומה. הרכוש מתחלק ביניהם בחלקים שווים, ללא קשר למידת הקרבה או לצרכים של כל יורש.

כדי לקבל את חלקם בירושה, על היורשים החוקיים להגיש בקשה לצו ירושה לרשם לענייני ירושה. אולם חשוב לדעת שהיעדר צוואה עלול ליצור אי הסכמות וסכסוכים בין היורשים, ולעיתים אף להוביל לתוצאות שהמנוח לא היה מעוניין בהן. 

לכן, עריכת צוואה היא צעד חשוב ומומלץ כדי להבטיח שרצון המנוח יכובד.

 

למי חשוב במיוחד לערוך צוואה?

כדאי במיוחד שיערכו צוואה קבוצות האוכלוסיה הבאות:

  • זוגות נשואים או ידועים בציבור – צוואה מאפשרת להם להוריש זה לזה, ולהסדיר את חלוקת הרכוש אם ימות אחד מהם לפני השני.
  • הורים לילדים קטינים – צוואה מאפשרת להורים למנות אפוטרופוסים לילדיהם הקטינים, להסדיר משמורת, ולהוריש להם.
  • אנשים מבוגרים עם רכוש – צוואה חשובה כדי למנוע סכסוכים בין יורשים ולהבטיח שהרכוש יחולק בהתאם לרצון המנוח.
  • חולים סופניים – צוואה יכולה לעזור להם להסדיר את ענייניהם ולהבטיח שרצונותיהם יכובדו.
  • עולים חדשים – צוואה חשובה במיוחד למי שיש לו משפחה גם בחו"ל, כדי למנוע סבך בירוקרטי ומשפטי.

בקצרה, עריכת צוואה מקיפה ומקצועית היא הדרך הטובה ביותר להבטיח שנכסיכם ורכושכם יחולקו כרצונכם לאחר פטירתכם. אולם יש לזכור כי צוואה היא מסמך משפטי מורכב, ומומלץ להיוועץ בעורך דין לענייני ירושה וצוואות כדי להבטיח שהיא תקפה ומשקפת כראוי את רצונותיכם. 

 

סוגי צוואות עיקריים בישראל

קיימים מספר סוגים של צוואות בישראל, שכל אחת מהן כפופה לדרישות ספציפיות:

  1. צוואה בכתב – צוואה הכתובה כולה בכתב ידו של המצווה. זו הצוואה הפשוטה והזולה ביותר לעריכה, אך גם הפחות מקובלת מכיוון שהיא פתוחה לערעורים משפטיים.
  2. צוואה בפני עדים – זוהי תצורת צוואה שבמסגרתה, המצווה מכריז על צוואתו בפני שני עדים, והם חותמים כעדים על המסמך.
  3. צוואה בפני רשות – צוואה הנערכת בפני רשות משפטית מוסמכת, כמו רשם הירושה, שופט או רשם בבית משפט, או חבר בית דין דתי. זו הצוואה המקובלת והבטוחה ביותר. במסגרת זו, ניתן לערוך צוואה גם בפני נוטריון, שהוא עורך דין שקיבל הסמכה מיוחדת לרישום צוואות.
  4. צוואה בעל-פה – צוואה בעל פה היא צוואה שהוכרזה בעל פה על ידי המצווה בנוכחות שני עדים, במקום צוואה בכתב. על פי חוק בישראל, זוהי אפשרות שנועדה למקרים שבהם לאדם אין אפשרות לצוות על רצונותיו בעזרת צורות הצוואה האחרות, בשל סכנה מיידית לחייו או היותו על ערש דוויי.

בנוסף, החוק מאפשר גם הכנת צוואות הדדיות של בני זוג, צוואה משותפת ועוד.

 

לסיכום

עריכת צוואה היא צעד חשוב ומומלץ עבור כל אדם בוגר, כדי להבטיח את חלוקת רכושו לאחר מותו בהתאם לרצונו. מומלץ להיוועץ בעורך דין ירושה מקצועי לצורך עריכת הצוואה ולעדכנה מעת לעת בהתאם לשינויים במצב האישי והמשפחתי.

אם אתם מעוניינים לערוך צוואה מקצועית, יסודית ומפורטת, זה הזמן ליצור קשר עם משרד עורך דין יניב אור – עורך דין צוואות וירושות מנוסה. משרדנו ילווה אתכם לאורך כל התהליך ויוודא שצוואתכם תשקף את רצונותיכם כהלכה ותהיה תקפה מבחינה משפטית גם במבחן הזמן.

צוואה היא מסמך משפטי המפרט מה יקרה עם רכושו ונכסיו של אדם לאחר מותו. מומלץ שכל אדם מעל גיל 18 יערוך צוואה כדי לוודא שרצונותיו ימומשו.

עריכת צוואה מבטיחה שרכוש המצווה יחולק לפי רצונו המפורש ולא לפי ברירת המחדל הקבועה בחוק הירושה. זה מונע סכסוכים בין יורשים ומאפשר שליטה על אופן חלוקת הרכוש.

כן, אפשר לשנות, לתקן או לבטל צוואה בכל עת, על ידי עריכת צוואה עדכנית. מומלץ לעדכן צוואה במקרים של נישואין, גירושין, לידה ועוד.

אם אדם נפטר ללא צוואה, רכושו מתחלק לפי כללי ההורשה על פי דין המוגדרים בחוק הירושה. אולם ייתכן שמתווה זה לא ישקף את רצונותיו ויגרום למחלוקות מרות בין היורשים.

צוואה - למה זה חשוב ומי צריך את זה?

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>