עורך דין משמורת משותפת

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

אין ספק שהחיפוש אחר עורך דין משמורת משותפת אינו מצב סימפטי במיוחד. בדרך כלל הוא מיד יזכיר לנו סיטואציות של ריבים על משמורת בין בני זוג, על גירושין מתוקשרים ומכוערים, ותופעות שאינן מעלות בנו הרגשה טובה. בעיקר, מי שנפגעים מכך בסוף אלו הילדים. אז מה זה אומר עו"ד משמורת משותפת? מה הקריטריונים לכך? איזה שינוי חל במהלך השנים? ואיך בוחרים את האחד המתאים ביותר? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

מה זה משמורת משותפת?

כשמדברים על משמורת, ישנם בעצם שני סוגים של משמורות, משמורת בלעדית, בה לאחד מההורים בעצם יש בלעדיות על השמירה על ילדיו, ולעומת זאת, משמורת משותפת. כלומר, שני ההורים אחראים יחד על גידול הילדים. במסגרת הסדרת המשמורת המשותפת, יש להתייעץ כמובן עם עורך דין משמורת משותפת. המשמעות של השיתופיות היא שכל הורה יראה את ילדו באופן שווה. כלומר, הילדים בעצם יגדלו בשני בתים, לשני ההורים תהיה אחריות על כל החיים שלהם, אם זה בתי ספר, חוגים, וכמובן דאגה למחייתם. כלומר, זמני השהות, והאחריות הכללית מוטלים על שני ההורים.

 

הקריטריונים למשמורת משותפת – מה עורך הדין משמורת משותפת יבחן לקראת המשפט?

  • מסוגלות – בית המשפט יבחן שיש מסוגלות הורית טובה של שני ההורים, ששניהם יכולים ומסוגלים לטפל בילדיהם כראוי. כמובן שהבירור יעשה רק אם יש טענה כנגד מסוגלות הורית של אחד מהצדדים, מהצד השני. ההשלכות של אי מסוגלות הורית הן שההורה אכן לא יכול לשמש כמשמורן של הילד.
  • שיתוף פעולה – יש לבחון האם ישנה רמה טובה של שיתוף פעולה בין שני ההורים, הרי הם יצטרכו להעביר את הילדים ביניהם, להצליח לסנכרן את לוח הזמנים של שתי המשפחות שנוצרו, ולכן זה תנאי חשוב במשמורת משותפת.
  • מרכזיות שני הבתים  – אחד התנאים הנדרשים הוא גם ששני הבתים יישארו שניהם מרכזיים בחיי הילדים. כלומר, שהילדים יחושו בבתים שלהם תחושת ביתיות, ולא תחושת ארעיות.
  • מרכז גיאוגרפי – ישנה דרישה שההורים יגורו במרכז גיאוגרפי, כלומר, כדי להצליח לקיים את המעברים, ושהקושי של הילדים לא יהיה מוגזם, נדרש מרכז פיזי אחד, כלומר, שההורים פשוט יגורו יחסית קרוב.
  • הערכה הדדית – אם דיברנו לפני על שיתוף פעולה, הבסיס לכך הוא שישנה הערכה הדדית בין ההורים שתאפשר להסדר להתקיים כראוי. כמובן שבדרך כלל אין כל כך הערכה, שהרי יש סיבה לכך שההורים התגרשו, ועדיין בית המשפט כנראה יפסוק משמורת משותפת גם אם התנאים קצת פחות ממה שנכתב פה.

 

אחריות המשמורן

בית המשפט בישראל פסק שלהורה המשמורן יש גם אחריות, בין השאר, למנוע ניכור כלפי ההורה שאינו משמורן. יותר מזה, האחריות על המשמורן היא לוודא שהקשר בין הילד להורה עדיין נשאר תקין. למשל, בבש"א (ים) 51183/09 פלוני שם נקבע כי אם האמא מביאה את הילדה לביקורים בבית אבא שלה, והילדה לא מוכנה להיכנס לבית האב, ורוצה להישאר עם האם, האחריות היא על האם בגלל שהיא המשמורן, לבדוק שהקשר של הילדה עם אבא שלה, ההורה שהוא לא המשמורן, תקין: "סממן מובהק של קיום אחריותו של הורה משמורן הינו בכך שדואג לקשר תקין, בריא וזורם עם ההורה הלא משמורן. לשם כך על ההורה המשמורן להפעיל את מלוא סמכותו ההורית". בית המשפט קבע שהאם תשלם 500 ₪ על כל ביקור שהילדה תפסיד אצל אביה.

שימוש לרעה בסמכות הורית – יש כזה דבר?

בית המשפט התייחס לשאלת גבול הניכור הורי, מתי זה כבר בעצם שימוש לרעה בסמכות הורית. ב לכך בדנ"א 6041/02 פלונית: במהלך ההליך, נקבע כי הילדים יועברו למרכז חירום וזאת עוד בטרם הוכרע האם היה ניכור הורי.

  • העליון בערעור:  חלק מהעניין של להוציא את הילדים, באותו הזמן למרכז חירום כדי היה כדי למנוע ניכור. כלומר, בעיקרון רוצים קודם להכריע בהליך, ורק אחר כך להעביר את הילדים, אבל אם יש ניכור, והעברת הילדים תסייע בהפגתו, אפשר לעשות זאת גם לפני סוף ההליך, אפילו צריך. 
  • השופטת פרוקצ'יה:  חושבת שיש בהוצאת ילדים צעירים מהבית והעברתם למוסד לילדים בסיכון, כשאינם במצוקה כלל והבעיה היחידה היא הקשר שלהם עם אביהם, חטא לתכליות חוק הנוער, ואי עמידה בעיקרון הדאגה לטובת הילדים. ולכן היא מתנגדת לכך.

 

עו"ד משמורת משותפת יעבור איתכם על החובות והזכויות של ההורה במשמורת משותפת

השאלה הגדולה היא מה זה משנה לנו, אחרי השאלה העקרונית ביותר שהיא מה היא טובת הילד, עומד גם אורך החיים של ההורה. ברור שאם מוכרז על משמורת משותפת, יש בכך השפעה כל גובה המזונות. אם אתם רוצים לצאת עם הרגשה שדאגתם גם לרצון הילד שלכם, אבל גם לאינטרסים שלכם, מומלץ מאוד לפנות כבר בשלב זה לעורך דין שמתמחה בענייני משפחה.

 

טובת הילד

השאלה האם משמורת משותפת היא באמת טובת הילד היא שאלה טובה, שהרי, משמורת משותפת היא מעורבות ומחויבות של שני ההורים בחיי הבן שלהם. בעצם הילד מרגיש שייכות לשני בתים, שעבורו הם הבית. מלבד מענה פיזי, הכרחי, ישנו כמובן מענה נפשי ורגשי מלא. לפעמים זו לא רק שאלה משפטית, אלא דווקא שאלה רגשית מאוד פרטנית ואינדיבידואלי ביחס לכל ילד, לא כל הילדים דומים. מה שברור שילדים צריכים זה ודאות וביטחון, ולכן, אם אתם הולכים לכיוון הזה, כל הזמן שימו לב, שלילד שלכם מוענק ביטחון, שהוא מרגיש, שגם אם ההורים מתגרשים, עדיין שניהם נשארים ההורים שלו.

 

פסק הדין של שוחט

השופט שאול שוחט הגדיר מחדש את המצב כאחריות הורית משותפת, ולא רק משמורת משותפת. בעמ"א 13008-02-21 שם הוא קבע זאת, הוא בעצם מסביר שאין זה רק שינוי טרמינולוגי, אלא שינוי שההורים צריכים לעשות ביחס לאחריות שלהם. עד כה, ההורים היו צריכים להיאבק כדי להיות זכאים לתואר "משמורן", הסיפור השתנה. עכשיו מדובר בעצם בעניין שדומה יותר להליך של אפוטרופוס. כלומר, ברירת המחדל היא שיש אפוטרופסות שווה לשני הצדדים. ההורים בעצם לא צריכים שוב להוכיח את ההגדרה ההורית. התסקיר, אליו הם כן יישלחו, יהיה בעיקר יותר רלוונטי לחלוקת החגים למשל, לזמני השהות.

 

מה שוחט רצה?

שוחט חשב שאם אנחנו רוצים בטובת הילד, יש לבצע שינוי בהליך. אם לפני זה, הייתה בעצם תחרות הורים,  גרועה מאוד, שבעצם בוחנים בה איזה הורה הוא ההורה ה"מוצלח". צריך לעבור להגדרות אחרות, מעמדה מהותית אחרת. זה כבר לא משמורת משותפת אלא הגדרות קונקרטיות יותר להתנהלות בזמן שיש סיטואציה מסוימת. ההנחה היא שאחריות הורים על הילדים שלהם היא תמיד תהיה משותפת. השאלה היא לגבי פרטים קצת יותר ספציפיים, וכמובן זמנים מסוימים.

 

חישוב המזונות – איך עושים את זה ומה הקשר לעורך דין משמורת משותפת?

המזונות של הילדים נקבעים בעצם לפי הדין העברי. האב חייב לספק צרכי ילד עד גיל 15, בלי קשר למשמורת שנקבע. צרכים הכרחיים הכוונה מזון, חינוך, ביגוד. כיום מעריכים סכום כזה לחודש ב – 2000 ₪ לחודש. בכל מקרה, גם בשלב זה כדאי מאוד להתייעץ עם עורך דין משמורת משותפת, כדי להתחשב בהכנסות ההורים, ובשוויון בין ההורים וזמנם הפנוי.

המשמורת משותפת בכל, צרכי הילדים הפיזיים, החינוכיים, והנפשיים. הילד צריך להרגיש בבית בכל מקום בו יהיה.

עורך דין משמורת משותפת

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>