בגידה בתחום דיני משפחה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

זה לפעמים נראה כמו עוד איזה פרק מסדרת טלוויזיה, אבל בגידה בתחום דיני המשפחה כבר אינה נדירה כל כך, והיא אחת מהעילות הנפוצות לגירושין בין בני זוג. בגידות באופן כלי, היו משחר ההיסטוריה, ואנשים מפורסמים, החל בשייקספיר וכלה באיינשטיין, ידועים כאנשים שהתנסו אף הם בבגידה בבן זוגם. מה זה אומר בגידה בתחום דיני המשפחה? למה צריך עורך דין במצב כזה? ואיך מוצאים את עורך הדין המתאים ביותר עבורכם? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

בגידה – מה היא?

אם תבדקו במילון מה פירוש המושג "בגידה", תגלו שמדובר בהפרת חובת אמונים של אדם למולדתו, עמו, ומדינתו, כך לפחות הוגדר המושג בוויקיפדיה. בכל מקרה, אם תגידו את המילה הזאת לרוב האנשים ברחוב, כנראה שגם הם יקשרו בין המילה להפרת אמונים בין בני זוג, כלומר, בגידה על רקע רומנטי, והפרת ההתחייבות של חיי הנישואין. 

 

היחס לבגידה במקורות

בגידה נתפסה כבר מימי קדם, כאמור, כהפרת אמונים במערכת יחסים בין בני זוג. כמובן שגם בעבר ישנם סיפורי בגידה שמדברים על בגידה במדינה, אך כאמור, לרוב העולם, כשתאמרו כיום את המונח "בגידה", האסוציאציה שתעלה היא דווקא בהקשר הרומנטי. הבגידה ידועה כאירוע שמטלטל את חייו של הזוג, ולא רק של הזוג, גם של הילדים אם יש, והסביבה הקרובה כולה. מן הסתם, אחת הסיבות הנפוצות והעיקריות לגירושין היא העובדה שאחד מבני הזוג בגד בבן הזוג השני.

מה זה אומר בגידה בבין הזוג? כל זוג, מגדיר, במסגרת מערכת היחסים האינטימית שלו, את קווי הגבול שאסור לעבור. בני הזוג יוצרים לעצמם את עולמם, וכחלק מכך, כל אחד יודע, מה כן אפשר וניתן לעשות במסגרת מערכת היחסים ומה לא. וכך, אם אחד מבני הזוג עבר את הגבול, השני יתפוס זאת כבגידה. חשוב לומר, במציאות המערבית הקיימת, ישנן חברות בהן התנהגויות מסוימות תיתפסנה כבגידה, לעומת חברות אחרות, בהן אותן התנהגויות, לא תיחשבנה לכאלה.

 

בגידה במערכת הדתית

הבגידה, על פי הדין העברי, ועל פי ההלכה היהודית, וגם על פי דיני הגירושין בישראל, המבוססים על הדין העברי, מהווה עילה לגירושין. בית דין רבני בישראל לא מאשר היום בקלות תביעת גירושין בין בני זוג. אך אם אחד מבני הזוג יציג ראיות לבגידה של בן הזוג השני בו, תהיה עילת גירושין אפילו מהתורה עצמה. ההלכה היהודית קבעה את עילות הגירושין עוד בימי קדם, והן חלות עד היום. שימו לב, שבעבר נשים לא היו יכולות לסרב לקבל את הגט מבעליהן, היום יש צורך גם באישורן של הנשים.

 

ההבדלים בין מעשי כיעור לבגידה בדין העברי

הדין העברי מגדיר מעשה כיעור כמעשה שאישה צנועה לא תעשה כשהיא נשואה. כלומר, כשיש איזה שהוא חשד לבגידה. אישה שנכסה לחדר סגור עם מישהו שהוא לא בעלה, יכולה להיחשד על מעשה כיעור. מעשה כיעור הוא כן עילה לגירושין. בהקשר הזה כן חשוב לציין שבמצב שגבר שנחשד על מעשה כיעור, כלומר, נחשד שהיה עם אישה לבד בחדר סגור, לפי ההלכה, אין עילה לגירושין ממנו.

לעומת זאת בגידה היא עילה כנגד האישה, אך כשיש ראיות ברורות לביצוע, כלומר מעשה ניאוף של אישה עם מישהו אחר שאינו בעלה. במצב כזה, האישה אסורה ל"בעלה ולבועלה", כך לפי ההלכה. כלומר, עילה שמחייבת גירושין. גם אם הגבר סולח לאישה, הוא לא יוכל לחזור לחיות עימה, לפחות על פי הדין הדתי, משום שהיא אסורה לו בשל בגידתה.

בנוסף, היא לא תוכל להתחתן עם האדם שבגדה בו, משום שאסורה גם לו. אסורה, הכוונה לא יכולים לקיים יחסי מין. אם גבר בוגד, אין הדבר מחייב גירושין מידיים לפי הדין העברי, אך כן יש מצב שנקרא "רועה זנות", אך הוא מורכב מאוד להוכחה, ולא יוצר השלכות כל כך קשות עבור הגבר.

 

הבגידה בבית המשפט לענייני משפחה

כאמור, בדין העברי, לבגידה יש משמעות רבה, בעיקר כשמדובר בבגידת האישה, אפילו יותר נכון לומר, רק כשמדובר בבגידת האישה. לעומת זאת בערכאות האזרחיות, ההתייחסות לעניין הבגידה יותר מינוריות, משום שהדין הליברלי לא מתבסס על עילת הגירושין, הבגידה, לעומת הדין העברי שכן מתבסס דווקא עליה. בערכאה האזרחית הבגידה היא מעין "תחום אפור", עניין סובייקטיבי. בית המשפט לענייני משפחה לא רואה את עצמו כמטיף מוסר, או כמשגיח על חדר המיטות של האדם, כל עוד הוא לא פגע בסדר החברתי, כלומר, לא ביצע עבירה פלילית. 

 

מה אומר על כך החוק?

פקודת הנזיקין בסעיף 62(ב) קובעת שיחסים שנוצרו על פי נישואין, לא נחשבים כחוזה. ולכן, אם אחד הצדדים בגד, הוא בעצם לא הפר חוזה, ולכן אין אף אחד מהצדדים מוגדר כקרבן או כעבריין. המשמעות של זה היא שאין לאף צד זכאות לפיצויים בשל טענת בגידה, לפות בהקשר הזה, של הפרת חוזה.

 

אז מה ההשלכות של בגידה בתחום דיני המשפחה?

חשוב לציין שבהקשר של דיני הגירושין למשל, ההשלכות של בגידה, בעיקר אם היא מצד האישה, דרמטיות. בסוף, דיני הגירושין בישראל נסמכים על החוק הדתי. ולכן, למשל במצב שהאישה היא שבגדה, היא צפויה לאבד לגמרי את כספי כתובתה. במקרים מסוימים היא יכולה גם לאבד את דמי המזונות המגיעים לה מבעלה לפי הדין ההלכתי. כלומר, ההשלכות של הקביעה אם הייתה בגידה, נוגעות למספר תחומים, אך בראש ובראשונה לפן הכלכלי.

כלומר, אם ענייני משמורת הילדים וחלוקת הממון במסגרת הגירושין נתונים לפסיקת בית משפט לענייני משפחה, כל הדברים שהוזכרו לעיל, ובעיקר הפן הכלכלי הקשור לסיום הנישואין קשורים בהכרח לדין הדתי, ולכן שאלת הבגידה חשובה בהחלט. חשוב לציין שהגדרתו של גבר, כרועה זונות, גם היא בעלת משמעויות כלכליות, משום שהיא תביא לתשלום מלא של סכום הכתובה לאשתו.

 

מה עם הסדרי הראייה?

אחת הטענות היא שהקביעה לגבי בגידה של אחד ההורים, משפיעה גם על שאלת המשמורת. ההורה השני יטען שאותו הורה שבגד, אינו יכול לשמור על מוסר גבוה, בשל הפרת האמונים שיצר, וכחלק מזה לא בטוח כלל שיכול לחנך כראוי את ילדיהם. בדרך כלל, אם תרצו להעלות טענות כאלה, תצטרכו, להמציא חוות דעת סוציאלית על יכולותיו ואופיו של ההורה, ורק על פי זה יוחלט בבית המשפט אחרת. 

 

למה צריך עורך דין טוב לכל זה?

בסוף, גם אם מדובר במחלוקת שאמורה להיפתר בבית דין לענייני משפחה, וגם אם חילוקי הדעות הם על רקע דתי. תחום דיני המשפחה בישראל מתבססים על הדין העברי, ולכן, אתם מאוד רוצים שהעו"ד גירושין שלכם, יבין בתחום, ויהיה מספיק מקצועי כדי לדאוג לאינטרסים שלכם. בסוף, עורך דין לענייני משפחה שמבין את ההליך, ידע למנף את היתרונות שיש לו, וגם אם הוא לכאורה נמצא בעמדת נחיתות, כמגן הצד הבוגד, הוא ידע בדיוק איך לעבוד אתו.

 

איך בוחרים עורך דין מתאים במקרים של בגידה ותחום דיני המשפחה?

הדרך הטובה ביותר היא מציאת אנשים, קרובים, בני משפחה, או כל ממליץ אחד, שעברו את ההליך ויש להם מישהו מומלץ. רק כך, תמצאו מישהו שימצא חן בעיניכם וגם ידאג לכם ולאינטרסים שלכם, מכל הבחינות.

בגידה בתחום דיני משפחה

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>