מהי סרבנות גט

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

סירוב של בן זוג להעניק גט לאחר פרידה הוא אחת הסוגיות המורכבות ביותר בדיני המשפחה בישראל. תופעת סרבנות הגט, שבה אדם מונע מבת זוגו להתגרש כדי לפתוח בחיים חדשים, פוגעת קשות בזכויות האדם הבסיסיות של הצד השני וגורמת לסבל רב. במאמר זה נבקש להסביר מהי סרבנות גט בדיוק, מהן השלכותיה וכיצד ניתן לפעול משפטית כדי להתמודד עם הבעיה.

 

מהי סרבנות גט וכיצד היא משפיעה על הליך הגירושין והצדדים המעורבים בו?

בישראל, גירושין בין זוגות יהודים מחייבים קבלת פסק דין מבית הדין הרבני, שהוא בעל הסמכות היחידה לאשר גט ולהכשיר את הליך הגירושין באופן רשמי. בפועל, הגירושין מתבטאים במתן גט על ידי הבעל לאישה, והפיכתה לגרושתו. אך מה קורה כאשר הבעל מסרב לתת גט?

על פי ההלכה היהודית, גירושין חייבים להיעשות בהסכמה. משמעות הדבר הינה כי אם אחד מבני הזוג רוצה בגירושין בעוד הצד השני מתנגד ומסרב, הצד המעוניין להתגרש יצטרך להוכיח קיומה של עילת גירושין לבית הדין הרבני. במקרה שכזה, בתי הדין הרבניים יכולים לחייב ולכפות על הצד המסרב להתגרש, להסכים ולתת גט לצד השני.

 

אילו עילות גירושין מוכרות לפי הדין העברי בישראל?

על פי הדת היהודית, עילות המצדיקות גירושין כוללות עקרות, מעשה כיעור (בגידה), מומים ומחלות, והיעדר יחסי אישות. גם הפרדת מגורים מתמשכת בין בני הזוג תוביל לקידום הליך הגירושין. לאחר שמיעת טענות שני הצדדים ומתן פסק דין על ידי בית הדין הרבני, יעברו בני הזוג לשלב מתן הגט – טקס בו הבעל מוסר לאישה את מסמך הגירושין ובכך מסתיימים הנישואין באופן רשמי. לאחר מכן, בית הדין הרבני יפיק פסק דין הצהרתי המאמת את הגירושין באופן פורמלי בפני יתר מוסדות המדינה.

 

על השלכות סרבנות הגט על גברים ונשים

לסרבנות הגט השפעות שונות על גברים ונשים. גבר ה"תקוע" בנישואין אינו חווה השלכות מהותיות כפי שאישה חווה במצב דומה. אישה ללא גט אינה יכולה להתקדם בחייה או ללדת ילדים נוספים, מאחר שהם ייחשבו ממזרים על פי ההלכה. לעומת זאת, גבר המסרב לתת גט יכול לבקש מהרבנות היתר להינשא לאישה נוספת.

 

דרכי התמודדות אפשריות עם סרבנות גט

הטיפול במקרים של סרבנות גט הוא באחריות בתי הדין הרבניים בישראל. חשוב להדגיש שככלל, על פי ההלכה, מתן הגט צריך להיעשות מרצונו החופשי של הגבר, ואסור לכפות עליו לתת גט. יחד עם זאת, לאורך השנים התירה ההלכה להפעיל סנקציות מסוימות כלפי סרבני גט, במטרה לשכנע אותם לשנות את עמדתם וליצור עבורם מוטיבציה למתן הגט מרצונם. חלק טוענים כי האמצעים הללו מהווים כפייה עקיפה.


סוגי סנקציות שניתן להטיל על סרבני גט באמצעות בתי המשפט

הפתרונות העיקריים הננקטים בידי בתי הדין הרבניים לשם "עידוד" סרבני גט למתן הגט לצד השני, כוללים:

  • חיוב בתשלום פיצוי כספי לבן/ת הזוג
  • הקפאת קצבאות אם ישנן כאלו
  • שלילת רישיון נהיגה
  • צו עיכוב יציאה מהארץ
  • מאסר (במקרים חמורים)

לאחרונה החלו גם בתי המשפט לענייני משפחה להתערב במקרים של סירוב גט, באמצעות טיפול בתביעות נזיקין על הנזק הנפשי שנגרם למסורב/ת הגט. אולם התערבות זו אפשרית רק לאחר שבית הדין הרבני קבע כי קיימת עילת גירושין וחייב במתן גט.

 

באילו תנאים עשוי לפסוק בית המשפט פיצוי בתביעות נזיקין המוגשת בגין סרבנות גט?

פיצויים במקרים של סרבנות גט יאושרו רק אם התקיים לפחות אחד מהתנאים הבאים:

פגיעה נפשית

כאב, סבל, בושה, השפלה ומצוקה נפשית.

פגיעה באוטונומיה וברצונו החופשי של הצד המסורב

אי יכולת להינשא מחדש ולהקים משפחה, בדידות ואובדן היכולת לחיי נישואין.

בתביעות נזיקין בגין סרבנות גט, בתי המשפט פוסקים לעיתים פיצויים בסכומים משמעותיים. בקביעת גובה הפיצוי נלקחים בחשבון בין היתר, משך זמן סרבנות הגט והיקף הנזק שנגרם לתובעת. ככל שהסירוב למתן הגט נמשך זמן רב יותר ומונע מהאישה באופן משמעותי יותר להמשיך בחייה, כך צפוי פיצוי כספי גבוה יותר.

 

היתרונות בהגשת תביעת פיצויים בגין סרבנות גט

נוכח המגבלות ההלכתיות החמורות המוטלות על אישה מסורבת גט, במקרים רבים מדובר בנזק משמעותי ביותר עבורה. לפיכך, חשוב לקבל ייעוץ משפטי ולבחון את האפשרות להגיש תביעת נזיקין כנגד הבעל סרבן הגט.

יש לציין כי לעיתים די בכך שהאישה תודיע לבעלה שבכוונתה להגיש תביעה, על מנת להרתיע אותו ולגרום לו להסכים למתן הגט מבלי שהתביעה תוגש בפועל. כלומר, לעצם האיום בתביעה עשוי להיות אפקט מרתיע.

 

מה בין עגינות לבין סרבנות גט?

אישה עגונה היא אישה נשואה לגבר שנעדר לתקופה ארוכה או שמצבו הבריאותי אינו מאפשר קבלת החלטות מצידו. לדוגמה: גבר שנעלם לחו"ל ללא ידיעת מצבו, או גבר עם מחלת נפש או מחלה סופנית. במצבים אלה האישה אינה יכולה להינשא מחדש או ללדת ילדים נוספים, מאחר שאי אפשר לקבל את הסכמת בעלה לגט. עם זאת, במקרים מסוימים בית הדין הרבני רשאי לבטל את הנישואין על מנת לאפשר לאישה להשתחרר ממצב העגינות.

 

מדוע כדאי להסתייע בשירותיו של עורך דין גירושין בהתמודדות עם סרבנות גט?

סרבנות גט היא תופעה חברתית עגומה בה אדם אחד שולט ומונע מן הצד השני את חירותו. בין אם מדובר בעגינות ובין אם בסרבנות גט, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין מנוסה לענייני גירושין, שיש באמתחתו הצלחות מוכחות בפתרון מקרים אלה ושחרור מיוצגיו לחופשי מנישואיהם הכובלים.

כדאי להיעזר בעורך דין גירושין במקרים של סרבנות גט ממספר סיבות:

  1. ידע מקצועי – לעורכי דין לענייני משפחה וגירושין, ידע וניסיון רב בתחום דיני המשפחה והגירושין, כולל הבנה מעמיקה של החוקים, התקדימים וההלכות הרלוונטיות בבתי הדין הרבניים בישראל.
  2. ייצוג מקצועי – עורך הדין יודע כיצד לייצג את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר מול בתי הדין הרבניים ובתי המשפט לענייני משפחה.
  3. אסטרטגיה משפטית – עורך הדין יכול לגבש אסטרטגיה משפטית מותאמת אישית למקרה שלכם, הנשענת על בחירת הכלים המשפטיים המתאימים ביותר למצבכם ונסיבותיכם הפרטניות.
  4. סיוע במשא ומתן – עורך דין דיני משפחה יכול לסייע בניהול משא ומתן עם בן/בת הזוג המסרב/ת להסכים לגט.

בנוסף ליתרונות הללו בקבלת סיוע משפטי מקצועי, ישנו גם הערך המוסף בפנייה אל עורך דין משפחה, הטמון בידיעה שיש מי שנלחם למענכם ומחויב להגן על האינטרסים והזכויות שלכם לאורך כל הדרך.

 

לסיכום

מאמר זה הציג את המורכבות של תופעת סרבנות הגט בחברה הישראלית. הסברנו מהי סרבנות גט, מהן ההשלכות הקשות שלה על בני הזוג ובפרט על האישה, ואילו אמצעים קיימים כיום בחוק ובפסיקה כדי להתמודד עם התופעה.

עם זאת, ברור כי מדובר בסוגיה מורכבת מאוד, הן מבחינה הלכתית והן מבחינה משפטית ורגשית. לכן, אם אתם מתמודדים עם סרבנות גט מצד בן/בת הזוג, מומלץ בחום לפנות מיד לקבלת ייעוץ מקצועי מעורך דין דיני משפחה מנוסה. משרד עו"ד אביב הראל יוכל לסייע לכם בגיבוש האסטרטגיה המשפטית הטובה ביותר עבורכם תוך ליווי צמוד ותמיכה בתקופה הקשה שעמה אתם מתמודדים. פנו אלינו כעת לתיאום שיחת ייעוץ בלי התחייבות וקבלת פרטים נוספים.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>