תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים, הם סכום כספי גבוה המועבר באופן חד פעמי מבן הזוג הדומיננטי כלכלית, לבן הזוג החלש יותר כלכלית. תשלומים אלו מאפשרים לבני הזוג לסיים את הליך הגירושין באופן סופי, מבלי להיות כבולים זה לזה במחויבויות כלכליות עתידיות.

 

מקור הסמכות המשפטית לפסוק תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים

סמכותו של בית המשפט לפסוק תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים, מעוגנת במסגרת חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג 1973. החוק קובע כי בית המשפט רשאי לחייב צד מסוים בהליך הגירושין לשלם לצד השני "סכום חד פעמי" אם הוא סבור כי הסכום הולם את הנסיבות המיוחדות של העניין.

 

מהו היקף התשלומים החד פעמיים בין בני זוג מתגרשים?

היקף התשלומים החד פעמיים בין הצדדים, נקבע על פי שיקול דעתו של בית המשפט, בהתחשב במספר גורמים, ביניהם:

  • ההכנסות והנכסים של שני בני הזוג
  • הצרכים הפיננסיים של כל אחד מבני הזוג
  • משך הנישואין
  • רמת החיים במהלך הנישואין
  • גילם ומצב בריאותם של בני הזוג
  • נסיבות מיוחדות אחרות

בשורות הבאות נסביר כיצד כל אחד מן הגורמים הללו, מסייע לבית המשפט לקבוע את ההיקף המדויק של התשלומים החד פעמיים, בכל תיק גירושין לגופו.

 

כיצד בית המשפט קובע מה יהיה גובה התשלום החד פעמי הלכה למעשה?

כפי שצוין לעיל, היקף תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים נקבע על פי שיקול דעתו של בית המשפט, בהתחשב במספר גורמים.

היקף ההכנסות והנכסים של שני בני הזוג

גורם חשוב בקביעתו של היקף תשלומים חד פעמיים הוא ההכנסות והנכסים של שני בני הזוג. ככל שהפערים הכלכליים בין הצדדים גדולים יותר, כך הסכום שיועבר בגירושין לצד החלש כלכלית מידי הצד הדומיננטי, צפוי להיות משמעותי יותר.

הצרכים הפיננסיים של שני בני הזוג

גורם נוסף שיש לקחת בחשבון הוא הצרכים הפיננסיים של שני בני הזוג. הצד החלש צפוי לקבל תשלום גבוה יותר אם הוא זקוק לו כדי לעמוד בצרכיו הבסיסיים, כגון מגורים, מזון, ותשלומים עבור ילדים.

משך הנישואין

משך הנישואין גם הוא גורם משמעותי בהקשר זה. ככל שמשך הנישואין ארוך יותר, כך צפוי בית המשפט לפסוק תשלום גבוה יותר לצד החלש.

רמת החיים במהלך הנישואין

אם בני הזוג חיו ברמת חיים גבוהה במהלך הנישואין, בית המשפט צפוי לפסוק תשלום גבוה יותר לצד החלש כדי לאפשר לו לשמור על רמת חיים זו גם לאחר הגירושין.

גילם ובריאותם של בני הזוג

אם אחד מבני הזוג הוא מבוגר או חולה, הוא צפוי לקבל תשלום גבוה יותר כדי לעזור לו להתמודד עם השינויים הקשורים בגיל או במצב הבריאותי גם לאחר הגירושין.

נסיבות מיוחדות אחרות

בנוסף לגורמים אלו, בית המשפט עשוי לקחת בחשבון נסיבות מיוחדות אחרות, כגון:

  • תרומתו של כל צד למצבת הרכוש המשותף
  • צורך בהגנה על זכויותיהם של ילדים משותפים
  • הצפי לשינויים משמעותיים במצב הכלכלי של כל אחד מהצדדים בעתיד

 

על היתרונות והחסרונות של המנגנון המשפטי לקביעת תשלומים חד-פעמיים בין בני זוג מתגרשים

לתשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים מספר יתרונות וחסרונות.

היתרונות

להלן היתרונות ביכולת לקבוע תשלום חד פעמי בין בני זוג בגירושין:

  1. הסדרה סופית של העניינים הכספיים: תשלומים חד פעמיים מאפשרים לבני הזוג לסיים את הליך הגירושין באופן סופי, מבלי להיות כבולים זה לזה במחויבויות כלכליות עתידיות.
  2. שוויון מגדרי: תשלומים חד פעמיים יכולים לסייע להשיג שוויון מגדרי בין בני הזוג, על ידי כך שהם מאפשרים לבן הזוג החלש, בדרך כלל האישה, להשיג עצמאות כלכלית.
  3. הקלה על הליכי הגירושין: תשלומים חד פעמיים יכולים להקל על הליכי הגירושין, על ידי כך שהם מאפשרים לבני הזוג להגיע להסכם גירושין מהיר יותר.

החסרונות

החיסרון הבולט הכרוך בהעברת תשלומים חד-פעמיים בין זוגות מתגרשים, נובע מהסיכון שמהלך זה מייצר עבור הצד המשלם. סיכון זה נגזר מן העובדה שבניגוד לתשלומים עיתיים בין בני זוג בגירושין, המועברים כתשלומים חודשיים קצובים הנפרשים על פני תקופה, כאן התשלום הוא של סכום גדול המועבר מבן זוג אחד למשנהו בבת אחת. משכך, הדבר עלול לערער כלכלית את הצד המשלם ובפרט אם איבד את עבודתו או חווה ירידה בהכנסותיו בסמוך לכך.

בסיכומו של דבר, תשלומים חד פעמיים בגירושין הם כלי יעיל להסדרת העניינים הכספיים של בני זוג במהלך הליך הגירושין. עם זאת, חשוב לזכור כי תשלומים אלו כרוכים גם בסיכונים מסוימים – בייחוד לצד המשלם, ולכן יש לשקול את היתרונות והחסרונות שלהם בקפידה לפני קבלת החלטה בעניין.

 

האם תשלומים חד פעמיים בין בני זוג בגירושין הם חובה לפי החוק בישראל?

תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים אינם חובה לפי החוק הישראלי. ההחלטה לכלול תשלום חד פעמי כחלק מהסכם הגירושין מבוססת בדרך כלל על נסיבות המקרה הספציפיות ועל ההסכמה שהושגה בין בני הזוג המתגרשים, אך אינה מתחייבת על פי חוק.

אף על פי כן, במקרים שבהם בני הזוג לא מגיעים להסכמה על תשלום חד פעמי, בית המשפט רשאי להורות על תשלום כזה. עם זאת, לבית המשפט יש שיקול דעת בקביעה אם תשלומים כאלה מתאימים למקרה, בהתבסס על העובדות הייחודיות של כל מקרה לגופו. לעניין זה, בית המשפט שוקל את היכולות והצרכים הפיננסיים של שני הצדדים, במטרה להגיע להחלטה הוגנת שתענה על האינטרסים של כל המעורבים.

בהתאם לאמור לעיל, אם אתם מתגרשים, חשוב להתייעץ עם עורך דין גירושין מנוסה כדי להבין את הזכויות שלכם ולהבטיח חלוקת נכסים הוגנת, כולל תשלומים חד פעמיים.

 

האם חתימה על הסכם גירושין רלוונטית להסדרת התשלומים החד פעמיים?

במקרים רבים, בני זוג מגיעים להסכם גירושין בהסכמה הדדית. הסכם זה יכול לכלול תשלום חד פעמי מצד אחד מבני הזוג לאחר השני. אם בני הזוג מגיעים להסכם גירושין, הם יכולים להגיש אותו לאישור בית המשפט. בית המשפט יאשר את ההסכם אם הוא סבור שהוא הוגן בנסיבות המקרה, לרבות בהיבט התשלומים החד פעמיים בין בני הזוג.

 

לסיכום

תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים יכולים להיות כלי שימושי לגישור על הפערים הכלכליים בין בני הזוג במסגרת גירושיהם והסדרת מחלוקות הנוגעות לחלוקת הרכוש בגירושין. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי תשלומים אלו כרוכים גם בסיכונים מסוימים, כגון סיכון פיננסי לצד המשלם, לכן חשוב להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה מנוסה בהקשר זה. 

אם אתם מתגרשים או מתכוונים להתגרש, פנו למשרד עו”ד אביב הראל לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי. עורך דין אביב הראל יסייע לכם לעבור את הליך הגירושין בצורה הטובה ביותר עבורכם ועבור ילדיכם, תוך מתן הכוונה, ייצוג וסיוע משפטי מותאמים אישית לצרכיכם, והגנה על הזכויות והאינטרסים שלכם בתהליך.

צרו קשר עם משרד עו”ד אביב הראל עוד היום לצורך קבלת ייעוץ משפטי מקצועי בנושא תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים. אנו זמינים עבורכם באתר, במייל או בטלפון: 03-6950595.

תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>