חלוקת רכוש בגירושין

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

חלוקת רכוש בגירושין יכולה להיות תהליך מורכב וטעון רגשית. תפיסות שגויות רבות עוטפות את פרקטיקת חלוקת הכספים והנכסים בגירושין, חלוקת החובות והזכויות של הצדדים בדירת המגורים או בית המשפחה. לכן במאמר זה, נעמיק בנבכי חלוקת הרכוש בגירושין, נשפוך אור על שיקולים מרכזיים הנוגעים לה ונציע הנחיות להתנהלות שתגדיל את הסיכויים לסיים את ההליך עם חלוקה הוגנת ומשביעת רצון.

 

חלוקת רכוש בגירושין: תהליך מורכב עם השלכות מתמשכות

הגירושין מזמנים מגוון אתגרים רגשיים לשני בני הזוג, שרק מתעצמים בכל הנוגע לעניינים מעשיים. בעוד שמשמורת ילדים היא עניין משמעותי בהליכי גירושין, לחלוקת הרכוש יש גם תפקיד מכריע. תהליך חלוקת הרכוש בגירושין הוא עניין רב-גוני בעל השלכות עמוקות על איכות החיים של כל אחד מבני הזוג לאחר הפרידה. על כן, יש לגשת אליו ברגישות, תוך התחשבות בשיקולים משפטיים לטווח הקצר והארוך. 

בהקשר זה, חיוני להסתייע בשירותיו של עורך דין גירושין מנוסה שיכול לשפוך אור על המשמעויות השונות הנלוות לחלוקת הנכסים בין בני הזוג במסגרת הגירושין.

 

מדוע חלוקת רכוש בגירושין מהווה פתח לסכסוכים חריפים בין הצדדים?

ללא ספק, המחלוקות העיקריות בחלוקת רכוש במהלך גירושין נובעות מנכסים שנויים במחלוקת. מדובר בנכסים שנרכשו באמצעות כספים שהיו משותפים לשני בני הזוג כשחיו ביחד, וקביעת ערכם של אותם נכסים, הופכת קריטית לחלוקה שוויונית שלהם בגירושין. 

בנוסף, יש לשים לב למצבים שבהם אחד מבני הזוג חסר מודעות פיננסית, מה שיוצר הזדמנות לצד השני לעסוק בפרקטיקות מניפולטיביות כמו הסתרת נכסים בחו"ל. תשומת לב לפרטים אלו היא בעלת חשיבות עליונה להבטחת חלוקת רכוש הוגנת וחוקית בגירושין.

 

מהם סלעי המחלוקת העיקריים בתהליך חלוקת הרכוש בגירושין?

במהלך הליך חלוקת הרכוש בגירושין, מתעוררים לא פעם אינטרסים מנוגדים בין הבעל והאישה. הנושא השנוי ביותר במחלוקת, מטבע הדברים, נוטה להיות חלוקת הזכויות בדירה או בבית המגורים המשותף. לעתים קרובות, אחד מבני הזוג חייב לשלם תוספת משמעותית כדי להמשיך לגור בבית. עם זאת, ישנם מקרים שבהם אנשים חסרים את האמצעים לבצע תשלום זה או שהם מעדיפים לשכור או לרכוש נכס אחר.

במקרים אחרים, לשני בני הזוג לשעבר יש אינטרס להחזיק בבית הזוגי, במיוחד אם מתקיים מאבק משמורת. החוק לרוב מעורפל בתרחישים מסוג זה, מה שהופך את חלוקת הרכוש לנקודת מחלוקת משמעותית בתיקי גירושין רבים, גם כאשר עניינים הקשורים בילדים נפתרים בהסכמה.

 

דרכים לחלוקת הזכויות בדירת המגורים בגירושין

לדירה חשיבות עליונה בחלוקת רכוש בעת גירושין, ויש לשקול היטב אפשרויות שונות להסדרת הנושא. מכירת הדירה, החזר המשכנתא וחלוקת התמורה בין בני הזוג הם פתרון אחד פשוט. לחילופין, יכול אחד מבני הזוג לבחור לרכוש את הדירה מידי השני. במקרים כאלה ישנה חשיבות מכרעת להסרת שמו של הצד השני מהמשכנתא וכל התחייבות כספית העלולה להציב קשיים עתידיים חרף העברת הזכויות בנכס לבן הזוג השני. 

 

כיצד אמורה להתבצע חלוקת רכוש בגירושין של זוגות בישראל?

כל נכס בעל ערך כלכלי שנצבר במהלך הנישואין או החיים המשותפים של בני זוג בישראל, צריך להתחלק שווה בשווה בין בני הזוג בעת גירושיהם, על פי עיקרון "איזון המשאבים" המעוגן בחוק יחסי ממון בין בני זוג שנחקק בשנת 1973. חוק זה יוצר חזקת שיתוף בכל הנכסים שצברו הצדדים בזוגיות במסגרת חייהם כזוג נשוי, למעט אם חתמו על הסכם ממון ערב נישואיהם, והוא חל על כל זוג שהתחתן החל משנת 1974, בעת שנדונה סוגיית חלוקת הרכוש בגירושיו. 

 

המשמעות של הסכמי ממון בחלוקת נכסים בגירושין

אחד הגורמים המכריעים ביותר המשפיעים על חלוקת הרכוש בגירושין, הוא קיומו או היעדרו של הסכם ממון. מסמך משפטי מחייב זה, קובע מראש את אופן חלוקת הנכסים במקרה של גירושין, ומקובל לערוך אותו כיום לצורך זה, ובמיוחד כאשר אחד מבני הזוג נכנס לנישואין עם משאבים כספיים משמעותיים יותר מהשני. בהתחשב בסטטיסטיקת הגירושין בשנים האחרונות, העומדת על כ- 30 אחוז מתוך הזוגות הנשואים בישראל, מסמך זה יכול לשמש כלי חיוני במניעת בעיות עתידיות רבות.

 

על הצורך לגלות ערנות בתהליך לחלוקת רכוש בגירושין

קיימת טעות נפוצה שלרישום רכוש על שמו של אחד מבני הזוג בנישואין, יש השפעה על חלוקת הרכוש בגירושין. עם זאת, בית המשפט מניח כי כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין נחשב כמשותף, ללא קשר לרישום על שם אחד מבני הזוג בלבד.

למרות זאת, על בן הזוג השני לפעול בזהירות ובמידת הצורך לשקול מתן צווי מניעה או עיקולים למניעת מכירת נכסים בידי הצד השני ולהבטחת זכויותיו בתמורה. זה חיוני לנקוט באמצעי זהירות אלו גם בתיקי גירושין המתנהלים על מי מנוחות לכאורה, שכן נקיטת צעדים יזומים קריטית למניעת הפסדים כספיים עתידיים.

 

כיצד מטופלים חובות במסגרת חלוקת רכוש בגירושין?

חלוקת רכוש בגירושין כרוכה הן בחלוקת זכויות בין הצדדים והן בחלוקת החובות. מנקודת מבטו של בית המשפט, כל חוב שנוצר במהלך הנישואין נחשב לחוב משותף, ללא קשר למי שקיבל את ההלוואה או על שמו היא רשומה. עם זאת, נסיבות מסוימות, כגון העלמת מס או קנסות שנצברו ללא ידיעת הצד השני, עשויות להוביל את בית המשפט לסווג את החוב כחד צדדי. מסיבות אלו, יש לגשת בזהירות לצבירת חובות ולקיחת הלוואות במהלך הנישואין כדי למנוע סיבוכים אפשריים.

 

נכסים נסתרים בחלוקת רכוש בגירושין

במערכות יחסים מסוימות, צד אחד עלול להיות לא מודע לקיומם של נכסים שבן הזוג השני הסתיר. כאשר נכנסים להליך חלוקת רכוש בגירושין, חיוני לחקור את הנושא. ניתן להפעיל ערוצים רשמיים או חוקרים פרטיים כדי להתחקות אחר הפעילות הכלכלית של הצד השני בשנים האחרונות. אמנם לא רצוי להגיע לרמה כזו של חוסר אמון בין פרטנרים לשעבר, אבל לפעמים יש צורך להבטיח שכל צד יקבל את חלקו ההוגן, גם באמצעים כאלו.

 

כמה זמן חלוקת הרכוש בגירושין אורכת?

תהליך חלוקת הרכוש בגירושין עלול לקחת זמן רב ובפרט בהינתן חקירות מקיפות, מעורבות של חוקרים פרטיים וסכסוכים על הסכמי ממון או רכוש, שעלולים להאריך את הדיונים בנושא ולהוליד ויכוחים מרים בין הצדדים. עם זאת, לזוגות חשוב להבין שלעיתים עשיית ויתורים, היא הדרך הטובה ביותר קדימה למען הילדים והיכולת להתקדם לחיים חדשים בצורה הטובה ביותר.


לסיכום – התועלת הצומחת מפניה לסיוע משפטי מקצועי בחלוקת הרכוש בגירושין

לסיוע משפטי חשיבות מכרעת בעת חלוקת רכוש בגירושין בישראל. החוקים סביב חלוקת הרכוש יכולים להיות מורכבים ומשתנים בהתאם לנסיבות. עורך דין דיני משפחה בעל ידע ענף בחוק יחסי ממון ודיני גירושין, יכול לספק לזוגות הדרכה על ניווט במסגרת המשפטית הקשורה בחלוקת הרכוש בגירושין, ולפעול להבטחת ההגנה על זכויות מיוצגיו תוך חתירה לחלוקה הוגנת של הנכסים. בכוחו  גם לסייע במשא ומתן לגיבוש הסכם גירושין חוקי, מפורט ומיטיב, לטפל במחלוקות בין הצדדים  ולהבטיח שחלוקת הרכוש מתנהלת בצורה חוקית למהדרין ושוויונית. אל תזלזלו בחשיבות התמיכה המשפטית במהלך תהליך קריטי זה – העתיד שלכם ושל ילדיכם, בהחלט תלוי בכך.

למשרד עורך דין אביב הראל ניסיון רב בעריכת הסכמי גירושין והסדרת הנושא המורכב של חלוקת רכוש בגירושים, בין שהיא מתבצעת על פי עיקרון איזון המשאבים או על בסיס הסכמי ממון. משרדנו ישמח לייעץ לכם בהליך הגירושין שלכם על מנת לאפשר לכם לצלוח אותו בצורה יעילה, מהירה, מכבדת והוגנת, מבלי לסכן את האינטרסים המיידיים או העתידיים שלכם.

פנו אלינו כבר כעת ותאמו את פגישת הייעוץ שלכם בדיסקרטיות: 03-6950595.

חלוקת רכוש בגירושין

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>