עורך דין לדיני משפחה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

כשאנחנו שומעים את המושג, "עורך דין משפחה", לרובנו עולה מיד המחשבה על גירושין, פרידות, הסדרי ראייה, משמורת משותפת, וכל הדברים הללו. אך תופתעו לשמוע שתחום דיני המשפחה מקיף עוד תחומים נוספים, החל מתחום האימוץ והאומנה, דרך דיני אפוטרופסות, ועד עיסוק בסוגיות כמו אבהות, ירושה וצוואות. בקיצור, תחום המכיל בחובו את הנושאים הרגישים והמורכבים ביותר בחיי השגרה שלנו אז מה זה דיני משפחה? מהן ההתלבטויות בתחום? על איזה חוקים מדובר? ואיך בוחרים את עורך הדין המתאים לנו? כל הפרטים ממש כאן, במאמר שלפניכם.

הגדרת המשפחה

משפחה היא מושג משתנה ודינמי. ועד היום ההגדרה של "משפחה" אינה אחידה. יחיד הוא משפחה? משפחה מורחבת גם נתפסת כחלק מהמשפחה? בסוף, גם בתחום המשפטי, לא ברורה לגמרי הגדרת המשפחה ואילו תחומים כן נכללים בתוכה ואלו לא. בסוף, להגדרת משפחה יש משמעויות משפטיות וחברתיות, מבחינת זכויות וחובות (כמו החובה של ההורים לשלום ילדיהם), ולכן חשובה ההבנה מי חלק מהמשפחה ומי לא.

מה מבדיל אנשים שהם משפחה מ"לא משפחה"? היסטורית, המשפחה הוגדרה על ידי אורח החיים – עם מי גרים, עם מי מביאים ילדים וכן הלאה. בשלב מסוים המשפט התחיל להשתלט על התופעה ולהגדיר כללים. למשל, ילד בגיר הוא "משפחה אחרת" לעומת ילד קטין. כיום אנו מתקשים להסכים עם ההגדרות המשפטיות המקובעות (בעיקר בגלל תהליך התפרקות המוסד הפורמלי של המשפחה) ואנו רואים משפחה כהגדרה עצמית, אישית ורגשית. אחד המתחים הגדולים שקיימים בדיני משפחה הם מי יגדיר מהי משפחה, ואיך היא תוגדר?

איך משפחה מוגדרת בחוק?

החוק לא באמת מגדיר לגמרי מה היא משפחה, אבל כן יש במספר חוקים כמה דוגמאות:

  • סעיף 8(א1)(2)(ג)(7) לחוק בריאות ממלכתי: "לעניין זה – משפחה – יחיד ובן זוגו וילדיהם.."
  • סעיף 1(ג) לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה: "אשתו… ידועה בציבור.. ילדים מתחת לגיל 21 שנה.. הורים כולל הורים חורגים ומאמצים.." כמובן שיש גם חוקים שמשתמשים במונח "משפחה" בלי הגדרה בכלל.
  • בכל מקרה, לפני שמזכירים את ההגדרות לדיני משפחה, כדאי להזכיר את המקור הראשוני החוקי בישראל, עדיין, לתחום המעמד האישי ודיני המשפחה: סימן 51 לדבר המלך במועצה על ארץ ישראל, 1922 (מנדטורי, עודנו בתוקף): ""…יהא השיפוט בענייני המעמד האישי, בהתאם להוראות חלק זה, מסור לבתי דין העדות הדתיות."

בהמשך הוא קובע כך, לגבי הנושאים הכלולים בו: ""נישואין או גיטין, מזונות, כלכלה, אפוטרופסות, כשרות יוחסין של קטינים, איסור השימוש ברכוש של אנשים הפסולים לפי החוק, והנהלת נכסי אנשים נעדרים." כמובן שבמשך הזמן צומצמה ההגדרה לחוקים ספציפיים על פי עדות ספציפיות.

מה זה אומר דיני המשפחה?

תחום דיני המשפחה מחולק לשני סוגי שאלות. האחד, שאלות של מהות, מעמד ותוכן, מה הוא המעמד האישי של היהודי לעומת שאינו יהודי, איך עובדים דיני הנישואין במצב כזה, איך מגדירים מעמד אישי של ילד שנולד מפונדקאות או ילד מאומץ, כמובן כל יחס המשפט ללהט"ב, ולמשפחות שאינן בהכרח אבא, אימא וילד.

מעמד של ילד שזקוק לאפוטרופוס והכללים לכך, כל אלה שאלות של מעמד ותוכן. סוג נוסף, שמרכיב את תחום דיני המשפחה הוא תחום הפרוצדורה, שאלת הסמכויות, מי רשאי להחליט על מי? איזו ערכאה דנה בכל דבר. אם במהות דיברנו על השאלה איך יוצרים נישואין? אילו זכויות וחובות נוצרות מהמעמד?

בחלק השני מדברים מי זה שקובע את הזכויות והחובות הללו. איזה סמכות קובעת לגבי נישואין, גירושין, והכרזה על ידועים בציבור למשל.

אז מה הן השאלות שחשוב לשאול?

כשמדברים על תחום הנישואין והגירושין, לפני שמדברים בכלל על הסדרי ראייה, משמורת וכל זה, צריך להבין שיש מספר שאלות בסיסיות בתחום, אותן יש לשאול מיד עם תחילת ההליך:  האם בני הזוג הם אזרחים? מאיזו עדה דתית בני הזוג? והאם העדה הדתית הזאת מוכרת?

אם התשובה בסוף היא לא, לא בטוח שאפשר בכלל להמשיך לדון בתיק הגירושין. ובכל מקרה, תמיד תישאל השאלה המסקרנת בתחום דיני המשפחה, איזה דין חל? האם הערכאה הדתית תחיל פה דין אזרחי, או דווקא הפוך.

בחירת עורך הדין המתאים

אם בתחום דיני החוזים, רוב עורכי הדין שתבחרו כנראה מבינים בתחום החוזים, בתחום דיני המשפחה הכל קצת שונה. לפני שאתם בוחרים עורך דין, אתם צריכים לבחון באיזה נושא אתם עכשיו עסוקים. כשאם מדובר על גירושין, ישנם עורכי דין המומחים בדיוק לזה. אם מדובר על סוגיות אחרות, כמו אימוץ, אבהות, או כל דבר שקשור לזה, ישנם עורכי דין לאותו תחום מסוים. כולם מבינים שעורך דין לענייני משפחה שמתעסק בגירושין, לא בהכרח מתמחה בדיני אבהות, וזו הסיבה שלפני שאתם ניגשים לבחור עורך דין לענייני משפחה, צריך להבין בדיוק מה בתחום רחב כמו זה.

שיקולי בחירת עורך דין משפחה

כדאי מאוד לבחור עורך דין מקצועי, בעל ניסיון שמבין בתחום. תחום דיני המשפחה הוא מתפתח בפסיקה במהלך השנים. בתחום דיני המשפחה, השפעת עורך דין מקצועי וטוב, יכולה לעשות את ההבדל בתוצאה של ההליך כולו, ובכך גם השפעותיה על דיני המעמד האישי והמשפחה באופן רחב.

חשיבות ההמלצה

במקרים מעין אלה, של בחירת עורך דין לדיני משפחה, אין דבר שעוזר יותר מהתייעצות עם חברים ובני משפחה וקבלת שם של עורך דין טוב מהם. כמעט בכל משפחה יש מישהו שכבר עבר את התהליך, וכדאי מאוד להשתמש בידע שלו, עבורכם.

אחד הדברים שנדרשים מעורכי דין בכלל, ומעורכי דין לענייני משפחה בפרט, הוא להיות מעודכנים בכל התפתחות מעניינת בתחום. כמעט כל כמה חודשים ישנה איזה פסקה מפתיעה, ואין כמו לדעת על הפסיקה החדשה עוד לפני שהיא יצאה לאוויר העולם.

עריכת דין לענייני משפחה – סיפור של אנושיות

אחד הדברים שאליהם נדרשים עורכי דין לענייני משפחה בעיקר הוא להיות אנושיים ורחומים. פעמים רבות, האינטרס המשפחתי, הולך לאיבוד בין האינטרסים השונים של בני הזוג, ואחת התפקידים של עורך הדין הוא גם לדאוג לפרידה נורמלית בין בני הזוג, כשגם אם יש מחלוקות לפעמים, הן נפתרות בדרכי שלום ובדיבור.

בסוף, יש את הילדים, ויש את הרצון לדאוג לסיום ופרידה טובה של הקשר הזה, תוך מינימום פגיעה בילדים. עורך דין שחושב שאם הוא ידאג רק לאינטרסים של הלקוח שלו, בכך הוא ינצח את התיק, טועה. בסוף אפשר אולי לנצח את התיק, אבל להפסיד את הילדים והמשפחה, ולעיתים כל זה לא שווה את זה.

לסיכום, דיני המשפחה זה תחום עמוס ומורכב. עם תחומים רבים. כשמחפשים את עורך הדין המתאים, כדאי לדאוג לכך שהוא יהיה בעל הבנה בתחום המבוקש, בתוך ענייני המשפחה, לתועלת הצדדים כולם.

עורך דין לענייני משפחה

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
מאמרים בנושא עורך דין לדיני משפחה
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

עסקאות בירושה עתידה

חוק הירושה בישראל קובע כי לאחר מותו של אדם, נכסיו עוברים לבעלות היורשים החוקיים שלו או למי שציין בצוואתו. מכאן עולה השאלה האם מותר על

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>