ההבדל בין משמורת משותפת למשמורת מחולקת

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

עד לאחרונה התירו בתי המשפט בישראל הסדרי משמורת משותפת בתיקי גירושין, בתנאי שבני הזוג קיימו תקשורת תקינה, אובייקטיבית ומכבדת. עם זאת, בשנים האחרונות ניכר שינוי בגישת מערכת המשפט, המעיד על נטייה גוברת לגמישות רבה יותר לגבי הצורך בערוץ תקשורת פתוח בין הורים גרושים. שינוי זה בא לידי ביטוי במסגרת פתרון שנקרא הסדר משמורת מחולקת ובשורות הבאות נסביר אודות ההבדל בין משמורת משותפת למשמורת מחולקת.

 

באילו נסיבות עולה לדיון סוגיית ההבדל בין משמורת משותפת למשמורת מחולקת?

בעידן המודרני, הורים גרושים החפצים בהסדר משמורת משותפת עבור ילדיהם, יכולים להסתפק בתקשורת מינימלית המתמקדת בניהול חלוקת זמני השהייה עם הילדים ודיון רק בעניינים הנוגעים לאחריותם ההורית. בניית קשרים חזקים בין ההורים הגרושים כבר לא נתפסת כדרישה מהותית לקיום הסדרי משמורת משותפים, מה שהוביל להופעתו של המושג המשפטי המכונה "משמורת מחולקת", שלגביו נרחיב מיד, ובהמשך – נסביר את ההבדל בינו לבין משמורת משותפת במתכונתה המקובלת.

 

על מקורו של המונח "משמורת מחולקת"

המונח "משמורת מחולקת" הוא מונח משפטי שמקורו בפסיקות בתי המשפט לענייני משפחה. בפועל, אין הבחנה מהותית בין "משמורת מחולקת" לבין משמורת משותפת. שכן, משמורת מחולקת, במהותה, פועלת בדומה להסדרי משמורת משותפת, והמונח "משמורת מחולקת" אינו מציג חידושים משמעותיים בנושא האחריות ההורית, מבחינה מעשית. אז במה בכל זאת נבדלים שני המושגים ומדוע קיימת ההפרדה המינוחית הנ"ל? מיד נסביר.

 

מהן נקודות הדימיון והשוני בין משמורת משותפת למשמורת מחולקת? 

משמורת משותפת היא הסדר המתגבש בין זוגות הורים בעת הגירושין, ומאפשר לשניהם לחלוק באופן שווה באחריות לגידול הילדים ולטיפול בהם. בהתאם לכך, זמני השהות של הילדים עם כל הורה במשמורת משותפת, הם לרוב זהים או כמעט זהים.

משמורת משותפת מתאפשרת במצב בו הן האם והן האב מביעים רצון עז לשמור על מערכת יחסים מתמשכת ועקבית עם ילדיהם לאחר הגירושין. הם מכירים במשמעות של משמורת משותפת להתפתחותם הבריאה של הילדים ולצורך כך מוכנים לעבוד בשיתוף פעולה כדי לאפשר את הצלחת ההסדר. 

עם זאת, אם ההורים מתקשים לתקשר ביעילות זה עם זה, בהינתן קרע עמוק מדי ביניהם, החלופה המכונה "משמורת מחולקת" עשויה להיחשב כפתרון אפשרי.

הן הסדרי משמורת משותפת והן הסדרי משמורת מחולקת, מטרתם לחלק את אחריות הגידול והטיפול בילדים באופן שווה בין שני ההורים. המטרה בשני המקרים היא לתת עדיפות לרווחת הילדים במהלך הליך הגירושין, על ידי הבטחת צרכיהם באמצעות מעורבות מאוזנת של ההורים.

אולם בעוד שמשמורת משותפת מצריכה תיאום ושיתוף פעולה רב בין הורי הילדים בהקשר לטיפול בהם, במשמורת מחולקת אף שאחריות ההורית של שני הצדדים היא שווה, ברמה הפרקטית , אין הכרח שתתקיים ביניהם תקשורת חיובית, אלא אינטראקציה אלמנטרית בלבד, הנחוצה לצרכים מעשיים.

כך בעוד שהמשמורת המחולקת מאפשרת לשני ההורים להיות מעורבים במידה שווה בחיי ילדיהם, ממש כמו המשמורת המשותפת – בשונה ממנה, היא מבצעת הפרדה מוחלטת ככל שניתן בין הצדדים, במטרה לצמצם את החיכוכים ביניהם למינימום האפשרי.

המונח "משמורת מחולקת" אם כן, בא להעביר מסר ברור לכל אחד מההורים, שלפיו גם להורה השני זכות שווה להיות נוכח בחיי ילדיו ושלשניהם אחריות שווה לדאוג לצרכיהם. עם זאת, מושג זה גם מתווה חלוקה מסודרת של זמני השהות של הילדים עם כל הורה, המעוגנת בימים ושעות ספציפיים, לצד איסור החל על כל הורה לשבש את זמני השהות של ההורה השני או להפריע להם. הסדר משמורת מחולקת, מאפשר תקשורת בין ההורים אך ורק במסגרת הודעות טקסט קצרות וענייניות. בנוסף לכך, הסדר זה מחייב את ההורים לגור זה בסמוך לזה, כך שאם אחד הצדדים מעוניין להעתיק את מקום מגוריו, הוא נדרש לקבל את אישור בית המשפט לכך. 

 

ההבדל בין משמורת משותפת למשמורת מחולקת – בעיקר עניין של טרמינולוגיה

מהאמור לעיל אנו למדים שההבחנה בין משמורת משותפת למשמורת מחולקת, היא בעיקר עניין של טרמינולוגיה. החלת הסדר המשמורת המחולקת בהגדרתו, נועדה להבהיר לשני ההורים את מסגרת הזמן המוקצית לכל אחד מהם עם הילדים, ושכל שינוי בלוח הזמנים דורש הליך משפטי מתאים. כלומר, ההבדל העיקרי הוא במסגרת המשפטית, שבה למשמורת מחולקת גישה מובנית יותר עם לוחות זמנים ברורים ותהליך ערעור רשמי, בשונה מהמשמורת המשותפת שבה הצדדים רשאים להתדיין זה עם זו כדי להגיע להסכמות משותפות ממקום של רצון להיטיב עם הילדים.

 

בהתחשב בהבדל בין משמורת משותפת למשמורת מחולקת – מה מבין האפשרויות עדיף?

כאשר ניתן לקבוע הסדר סטנדרטי של משמורת משותפת, עדיף בדרך כלל לבחור בו במקום משמורת מחולקת, שהיא פתרון שנקבע כתוצאה מקרע עמוק בין ההורים.

אולם כאמור, לא תמיד הדבר מסתייע. במקרים רבים של גירושין, ניתן לראות כיצד הילדים נקלעים לאש הצולבת של סכסוכים מרים בין הוריהם. במצבים כאלה, מציאת פתרון דיפלומטי לנושא המשמורת, הופכת חיונית ככלי לעצור את מאבקי הכוח בין הצדדים, המתנהלים לא אחת במסווה של מאבקי משמורת. היינו, ליכולת לקבוע פתרון דיפלומטי שיחייב את שני הצדדים להפסיק את ההתנצחות ביניהם ולתעדף את טובת הילדים, יש משמעות רבה. זהו המקום שבו נכנסים לתמונה הסדרי משמורת מחולקת.

משמורת מחולקת היא כאמור לעיל, הסדר משמורת המאושר בידי בית המשפט ומעניק אחריות הורית שווה לשני ההורים, מבלי להצריך שיתוף פעולה נרחב בין בני הזוג המתגרשים בתחומים אחרים. זהו פתרון אשר מציע הסדר מעשי שבו לכל הורה יש תפקיד שווה בקבלת ההחלטות ובגידול הילדים, מבלי שיכבידו עליו ציפיות נוספות לשיתוף פעולה עם ההורה השני מחוץ לאותם תחומי אחריות ספציפיים.

בהתאם לכך, הסדר המשמורת המפוצלת כרוך בזמני שהות שווים של הילדים עם כל אחד מההורים, ובדרך כלל מתבצע איסוף של הילדים ישירות מהמסגרות החינוכיות שלהם, כדי למזער את המגע בין ההורים.

למרות שזהו אינו הפתרון האידיאלי, הוא מעביר מסר ברור מבית המשפט לשני ההורים, לגבי אחריותם השווה לגידול וקבלת החלטות עבור ילדיהם, ובכך מונע מאבקי כוח מיותרים שעלולים להשפיע לרעה על הילדים.

 

ההבדל בין משמורת משותפת למשמורת מחולקת והדרך לבחור בפתרון הטוב ביותר עבורכם – סיכום

במקרים של סכסוכים בסוגיית המשמורת על הילדים שמתעוררים במהלך הגירושין, חיוני לנווט את ההליך המשפטי ביעילות כדי להגן על טובת הילדים. בין אם שואפים למשמורת משותפת או משמורת מחולקת, פנייה להדרכה מעורך דין גירושין בעל ידע ענף בדיני משפחה, יכולה לספק לכם תועלת שלא תסולא בפז ולהבטיח שננקטים האמצעים המשפטיים המתאימים ביותר למצבכם וצרכיכם.

לעורך דין דיני משפחה אביב הראל ניסיון של מעל 20 שנים במתן שירותי ייעוץ וייצוג משפטי בתיקי גירושין. למשרדנו הכלים למתן מענה מקצועי ואנושי כאחד, לזוגות מתגרשים בשלל הסוגיות המשפטיות והמשפחתיות הכרוכות בפירוק התא המשפחתי. אם אתם זקוקים למידע נוסף בנוגע להבדלים בין משמורת משותפת למשמורת מחולקת או לייעוץ והכוונה בבחירת הסדרי המשמורת והראייה הנכונים עבורכם ועבור ילדיכם, פנו אלינו ונוכל לסייע לכם.

צלצלו אלינו עכשיו או השאירו את פרטיכם דרך הטופס להלן, ונקבע עבורכם שיחת התייעצות דיסקרטית עם עו"ד אביב הראל: 03-6950595. 

ההבדל בין משמורת משותפת למשמורת מחולקת

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>