חיוב בעל בגט בנסיבות של בגידה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

בגידה היא אחת הסיבות השכיחות ביותר לפירוק התא המשפחתי, אך האם ניתן לחייב את הבעל הבוגד במתן גט לאשתו? במאמר זה נבחן את מורכבות הנושא של חיוב בעל בגט בנסיבות של בגידה, מנקודת מבט הלכתית ומשפטית, תוך התייחסות למגמות בפסיקת בתי הדין הרבניים ולקשיים הייחודיים הכרוכים בכפיית גט בנסיבות אלה.

 

חיוב בעל בגט בנסיבות של בגידה – לא סוגיה פשוטה

גירושין הם תהליך מורכב עבור שני בני הזוג, ללא קשר לסיבה שהובילה להחלטה להתגרש. המצב הופך לקשה אף יותר כאשר אחד מבני הזוג בגד בשני. מתעוררת השאלה האם ניתן לחייב בעל שבגד באשתו לתת לה גט בנסיבות אלה. כמו כן, יש לשקול האם שיקום הנישואין ושלום הבית צריכים להיות בעדיפות גבוהה יותר במצב זה.

 

האם ההלכה היהודית תומכת באפשרות של חיוב בעל בגט בנסיבות של בגידה?

על פי ההלכה היהודית, גירושין הם הליך קיצוני ובלתי הפיך. לפיכך, בית הדין הרבני יעדיף במקרים רבים לפסוק בכיוון של שיקום הנישואין ושלום בית, על פני הכרעה מיידית בעד גירושין. זאת, במקרים שבהם ניתן ליישב את הסכסוך בין בני הזוג באמצעות הליכי שלום בית. כלומר, על פי ההלכה, כאשר קיימת אפשרות ממשית להצלת הנישואין, יש לנקוט בה ולא למהר לפסוק גירושין.

אולם חרף העדפת שלום הבית על ידי הרבנות, קיימים חוקים ברורים בנוגע להליך הגירושין ומתן הגט. אחד החוקים קובע כי נדרשת הסכמת שני בני הזוג לסיום הנישואין – הסכמת הבעל למתן הגט והסכמת האישה לקבלת הגט. לפיכך, במקרים שבהם הבעל מסרב לתת גט למרות שיש עילה לכפיית גט, יופעלו עליו סנקציות שמטרתן לאלץ אותו לתת גט לאשתו. כלומר, על פי ההלכה, לעיתים יש לכפות על הבעל לתת גט בנסיבות מסוימות.

 

אילו מעשים נחשבים כבגידה בראי החוק בישראל?

מבחינה אישית, ישנן תפיסות מגוונות לגבי מה נחשב לבגידה – החל מפגישה עם אדם שלישי, דרך קשר אינטימי לא מיני, ועד ליחסי מין ממש עם אדם אחר. יש החיים במערכות יחסים פתוחות או פלורליסטיות ואינם רואים במצבים אלה בגידה.

על פי ההלכה היהודית, המשמשת בסיס להכרעות בענייני נישואין וגירושין בישראל, בגידה מוגדרת כקיום יחסי מין עם אדם שאינו בן הזוג.

מבחינה משפטית, אין בישראל חוק המגדיר בגידה כעבירה. עם זאת, בהסכמי ממון רבים נכלל סעיף ניאוף, הקובע שבן זוג שבגד אינו זכאי לחלקו בהסכם או ברכוש.

 

האם יש הבדל בין בגידה מצד האישה ובגידה מצד הבעל מבחינה הלכתית?

על פי ההלכה היהודית, אין יחס שוויוני מלא בין נשים לגברים בכל התחומים. יש תחומים רבים שבהם מעשה מסוים "נסלח" לגברים, בעוד שאותו מעשה נחשב לעבירה חמורה מאוד אם מבצעת אותו אישה.

דוגמה בולטת לכך היא בתחום הניאוף – יש הבדל משמעותי בין היחס של ההלכה לניאוף שמבצע גבר לעומת זה שמבצעת אישה. כלומר, קיימת אפליה מגדרית ברורה בהקשר זה על פי ההלכה.

על פי ההלכה, אישה שבגדה בבעלה נחשבת כמי ש"זנתה לבעלה" – עבירה חמורה ביותר. כתוצאה מכך, גם אם מדובר באישה עגונה שבעלה מסרב לתת לה גט, היא עלולה לאבד את זכאותה למזונות. בנוסף, בגידת האישה מהווה עילה לגירושין – הבעל יכול לדרוש גירושין בהצגת שני עדים לבגידה.

לעומת זאת, אם הבעל בגד, הדבר נחשב לנסלח יותר על פי ההלכה. אין חובה הלכתית לכפות עליו גט בשל בגידה. כלומר, קיימת אפליה מגדרית ברורה בהקשר זה של בגידה במסגרת הנישואין.

 

האם ניתן לכפות מתן גט על בעל שבגד?

התשובה לסוגיה זו, אינה חד משמעית. מצד אחד, הדיינים שואפים לשיקום הנישואין ולסליחה, ויעודדו את בני הזוג לפתור את המשבר.

מאידך, אם האישה מסרבת להמשיך בנישואין ושלום בית בלתי אפשרי, הדיינים נאלצים לפסוק גט. אולם זהו תהליך ארוך שבו האישה צריכה להוכיח את הבגידה, וגם לעבור גישור וניסיון לשלום בית.

אם כן, למרות שקיימת אפליה מגדרית בנושא, בתנאים מסוימים ניתן לבסוף לכפות מתן גט על בעל בוגד. אך זהו הליך מורכב וארוך עבור האישה.

 

חיוב בעל בגט בנסיבות של בגידה המהווה חלק ממסכת התעללות באישה

במקרים שבהם בעל בגד באשתו באופן חוזר ונשנה, ניתן לתפוס זאת כהתעללות נפשית מתמשכת באישה.

מבחינת בתי הדין הרבניים, התעללות נפשית ופגיעה מנטלית של הבעל באישה נחשבות לפגיעה חמורה, המהווה עילה לגירושין.

כלומר, במקרים של בגידה חוזרת ונשנית, הדבר יכול להיחשב כהתעללות נפשית של הבעל באישה. ובמקרה כזה בתי הדין הרבניים יאפשרו לאישה להתגרש בשל הפגיעה הנפשית שנגרמה לה.

 

עילות נוספות לחיוב במתן גט מלבד בגידה

ישנן עילות נוספות למתן גט, מלבד בגידה. אחת מהן היא סירובו של בן הזוג לקיים יחסי אישות עם בת זוגו.

לפיכך, במקרים של בגידה ממושכת, כאשר הבעל אינו מקיים עוד יחסי מין עם אשתו, העילה למתן הגט עשויה לנבוע דווקא מסירוב זה של הבעל, ולא בהכרח מעצם מעשה הבגידה.

כלומר, העדר יחסי אישות בין בני הזוג מהווה בפני עצמו עילה לגירושין על פי ההלכה, ללא קשר לבגידה. ולכן ייתכן מצב שבו אישה תקבל גט מבעל בוגד שמסרב כבר לקיים איתה יחסים.

 

האם הבעל חייב להסכים למתן הגט בהינתן עילה מוצדקת לגירושין?

גם לאחר שבית הדין הרבני קובע שיש עילה מוצדקת לגירושין, כגון בגידה, הגט עדיין חייב להינתן ולהתקבל בהסכמת שני הצדדים.

לכן, גבר שבגד אך אינו מעוניין בגירושין, או מעוניין לשפר את תנאי הגירושין לטובתו, יכול לסרב לתת גט לאשתו. מצב זה נקרא סרבנות גט, והוא מותיר את האישה "עגונה" ללא יכולת להתגרש כדין.

כלומר, על אף קביעת בית הדין שיש עילה לגירושין, הבעל יכול עדיין לסרב לתת גט, מכיוון שנדרשת הסכמת שני הצדדים להליך הגירושין. וזו יכולה להשאיר את האישה תקועה בנישואין נגד רצונה.

 

כיצד ניתן להתמודד עם סירוב למתן גט מצד הבעל?

במצב של סרבנות גט, לא ניתן לבצע גירושין ללא הסכמת הבעל למתן הגט. לכן יש צורך "לשכנע" אותו לתת גט לאשתו. הדרך להתמודד עם סרבני גט היא באמצעות פנייה לרבנות בבקשה להטלת סנקציות ועונשים על הבעל הסרבן, עד שיסכים לגט.

הסנקציות יכולות לכלול: סנקציות כלכליות כמו הקפאת חשבון בנק, סנקציות מקצועיות כמו שלילת רישיון עבודה או נהיגה, ואף צו איסור יציאה מהארץ או מאסר בפועל.

הסנקציות נמשכות עד שהבעל מסכים לתת גט לאשתו, ובכך מתאפשר תהליך הגירושין ההלכתי.

במישור האזרחי, ניתן לבחון את האפשרות להגשת תביעת פיצויים כנגד הבעל סרבן הגט, בהתייעצות וליווי של עו"ד נזיקין הבקיא בדיני משפחה וגירושין.


לסיכום

כפי שראינו, נושא החיוב בגט של בעל שבגד הוא סבוך ומורכב. מצד אחד, ההלכה ובתי הדין הרבניים מעדיפים שמירה על הנישואין ושלום בית. מאידך, כאשר הנישואין עומדים בפני קריסה והאישה סובלת מבגידה, ניתן בתנאים מסוימים לחייב את הבעל במתן גט. עם זאת, התהליך ארוך ומסובך, ועלולה להיגרם פגיעה קשה לאישה אם הבעל מסרב לתת גט.

לייעוץ מקיף וליווי בהליכי גירושין ודרישת גט במצבים של בגידה, מומלץ לפנות לעורך דין דיני משפחה וגירושין מנוסה. עו"ד אביב הראל בעל ניסיון רב במקרים בהם נדרש חיוב בעל בגט בנסיבות של בגידה, ויכולת לסייע רבות בהתמודדות עם הסוגיה הסבוכה של חיוב בעל בוגד בגט.

למידע נוסף וייעוץ דיסקרטי – פנו עוד היום למשרדנו ונסייע לכן.

חיוב בעל בגט בנסיבות של בגידה

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>