ניכור הורי – ניתוק קשר

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!​

התופעה של ניכור הורי נצפית בעיקר במקרים של זוגות פרודים או גרושים עם ילדים, כאשר ההורה בעל המשמורת עוסק בכוונה בהתנהגויות שמטרתן ליצור קונפליקט בין מי מילדיו לבין ההורה השני. מה שחשוב לדעת הוא שלא מדובר בגזירת גורל. כאשר הורה משמורן מטפח באופן פעיל ניכור הורי – ניתוק קשר בין הילד להורה שאינו משמורן, להורה הנפגע מכך אפשרות לשקול נקיטה בהליכים משפטיים, כפי שנסביר בסקירה הבאה.

 

ניכור הורי – קווים לדמותו 

ניכור הורי הוא תופעה שכיחה הנצפית בילדים שהוריהם התגרשו. זה מתרחש כאשר ילדים נחשפים לקונפליקטים ומחלוקות בין הוריהם, מה שמוביל אותם "ליישר קו" עם הורה אחד תוך התרחקות מהאחר. ניכור זה מתבטא בחוסר חיבה ובניתוק מההורה, ובמקרים מסוימים, רצון למזער או לנתק את הקשר לחלוטין. ניכור הורי נובע פעמים רבות ממעשיו של ההורה המשמורן שמשפיע ומסית את הילד כנגד ההורה השני במכוון או שלא במכוון.

 

ממאפייניו המרכזיים של ניכור הורי – ניתוק קשר רגשי בין הילד לאחד מהוריו

ניתן לזהות ניכור הורי באמצעות מספר מאפיינים בולטים. ראשית, הילד עשוי לגלות עוינות כלפי ההורה שאינו משמורן, אשר עשויה להתבטא בהתנהגויות כגון תוקפנות, הימנעות מתקשורת או מפגשים עמו או ביטולם. הילד עשוי גם לסרב לספק סיבות ברורות למעשיו ועלול להביע דעה מוטה כלפי ההורה המשמורן, לראות אותו כהורה מושלם, תוך שהוא רואה את ההורה השני באור שלילי במיוחד. ייתכן גם שהילד לא יביע חרטה על כך, שכן ההורה המשמורן יעודד זאת.

 

מה מוביל לניכור הורי – ניתוק קשר בין ילד לאחד מהוריו?

ניכור הורי מתרחש לרוב במסגרת הליכי גירושין או בתוך הדינמיקה בבית בין ההורים, אליה חשוף הילד. אולם ניכור הורי יכול להיגרם כתוצאה מהסלידה הטבעית של הילד מהורה אחד כתוצאה מהגירושין עצמם. בנוסף, זה יכול לנבוע גם ממאמצים מכוונים של הורה אחד לתמרן את הילד ולטפח בו איבה כלפי ההורה השני.

 

בכל הנוגע לניכור הורי – ניתוק קשר בין הילד לאחד מהוריו הוא רק חלק מהבעיה

ההשלכות של ניתוק הקשר בין הורה לילדו עקב ניכור הורי, הן מאתגרות ורב גוניות. זהו מצב שגורם לכאב רגשי עמוק עבור ההורה המנוכר שאינו מסוגל לשמור על קשר ולהשתתף בגידול ילדו במידה בה היה רוצה. 

ככל שעובר הזמן והניתוק נמשך, המשימה של פתרון המצב והשבת הקשר הפגום למצב תקין, הופכת קשה יותר ויותר. כתוצאה מכך, גם הילד המתנכר לאביו או אמו, עלול לסבול מהשלכות מזיקות שילוו אותו לעיתים אף בבגרותו, ולכן עשויות לדרוש התערבות פסיכולוגית נרחבת כדי לטפל ולתקן את הנזק שנגרם. 

שוקלים להתגרש ומעוניינים למזער את הפגיעה בילדים? פרודים או גרושים ומבחינים בסממנים לניכור הורי בין הילד לאחד מכם? זה הזמן לפנות לקבלת הכוונה מעו"ד דיני משפחה, כדי שתוכלו  להתמודד עם המשבר בצורה נכונה שתיטיב עם ילדיכם בראייה עתידית. להתייעצות דיסקרטית – פנו בהקדם למשרד עורך דין אביב הראל בטלפון: 03-6950595.

 

כיצד ניתן לטפל בניכור הורי עקב גירושין ובכלל?

כאשר מתמודדים עם ניכור הורי, מומלץ לפנות בראש ובראשונה להתערבויות טיפוליות, לרבות התייעצות עם פסיכולוג ילדים ואנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, המנוסים בהתמודדות עם מצבים כאלה. בשלב הראשוני יש לעשות מאמצים לפתור את הנושא באמצעות טיפול משפחתי, תוך ניסיון ליצור דיאלוג מאוזן ובונה בין כל הצדדים המעורבים. חשוב להכיר בכך שככל שהבעיה מטופלת מוקדם יותר בעזרת התערבות טיפולית המתבצעת בשיתוף פעולה בין ההורים, כך גדלה הסבירות לפתרון הבעיה ושיקום היחסים בין ההורה לילד ומצבו הרגשי של הילד עצמו.

גישור משפחתי יכול להיות גם הוא אופציה מועילה ליישוב סכסוכים בין הילד להורה וביסוס דרך ביניים מאוזנת. אולם במקרים בהם הגישות הללו אינן נושאות פרי, יש צורך לפנות להכוונה מעורך דין דיני משפחה, כדי להבין את הפעולות המשפטיות שיש לנקוט בהן.

 

הסעדים המשפטיים הזמינים להורה שנפגע מניכור הורי שהוביל לניתוק קשר עם ילדו

במידה והטיפול המשפחתי או הגישור לא הצליחו לגשר על הפערים בין בני המשפחה ולטפל בנתק בין הילד להורה שלו התנכר, מומלץ לפנות לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה להטלת קנס כספי על ההורה המשמורן, במידה והוא אחראי ליצירת הניכור ההורי. 

ניתן להצדיק זאת על ידי הוכחת אי עמידתו של הורה זה בלוח הביקורים המוסכם, וכתוצאה מכך להפרה של הסדר המשמורת. המטרה היא להרתיע את ההורה המשמורן מלעסוק בניכור הורי ולעודד אותו לחדול מהתנהגויות כאלה באמצעות הטלת סנקציות כספיות.

 

על ניכור הורי כעילה להפחתת דמי המזונות 

בדין העברי קיים המושג "בן מורד", המתייחס לילד המנתק בכוונה את יחסיו עם אחד ההורים ואינו מקיים את חובת כיבוד שני ההורים. כדי שילד ייחשב כמורד, עליו לבקש ביוזמתו לנתק את הקשר עם אחד מהוריו, ויש להוכיח שהחלטה זו לא נכפתה על הילד בידי ההורה השני. במקרים כאלה, ההורה שאליו הילד התנכר, עשוי להיות משוחרר מחובתו לשלם מזונות בגין ילדו.

יחד עם זאת, חשוב לדעת שבסכסוכי משפחה, בתי המשפט נותנים עדיפות לטובת הילד, וכתוצאה מכך, לעתים קרובות מוכנים לאשר צעדים כאלה. יתר על כן, הוכח כי פעולות כאלה אינן תורמות לשיקום מערכת היחסים התקינה בין הורה לילד מתנכר, אלא למעשה מפחיתות את הסיכויים לפיוס עתידי. 

אולם למרות האמור לעיל, ישנם מצבים בהם הניתוק בין הילד להורה המנוכר אינו בר תקנה, ובמקרים כאלה, בית המשפט עשוי לשקול לאשר הפחתה או הפסקת דמי המזונות לילד המרדן.

 

לסיכום: ניכור הורי – ניתוק קשר בין הילד לאחד מהוריו והדרך הנכונה לטפל במצב

במאמר זה ראינו כי סוגיית הניכור ההורי מחייבת טיפול זהיר ורגיש על מנת להתמודד עמה בצורה נכונה ומועילה עבור כל המעורבים – בחשיבה לטווח הארוך ותוך שימת טובתו של הילד במרכז.

כאשר מתמודדים עם מצב שבו ילד מפגין סלידה חזקה כלפי אחד ההורים, מתנכר ומביע רצון לנתק קשר עם אביו או אמו, ישנן מספר גישות מעשיות שניתן לנקוט בהן. אף שניתן לשקול פנייה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית דין רבני על מנת להטיל עונשים או לנקוט בצעדים משפטיים נגד ההורה המעודד ניכור הורי ומשפיע על התנהגות הילד – פנייה לסיוע מפסיכולוג ילדים והתייעצות עם עורכי דין לענייני משפחה עם ניסיון עשיר בתחום, תיטיב יותר עם כל הצדדים המעורבים.

עורך דין אביב הראל – בעליו של משרד עורכי דין המתמחה בדיני משפחה, מלווה תיקי גירושין מזה למעלה מ- 20 שנים, ומחזיק בכלים המאפשרים לו לספק לזוגות מתגרשים מענה מקצועי אך אנושי, למגוון סוגיות משפטיות ומשפחתיות כאחד. במידה ואתם עומדים לפתחו של הליך גירושין, אל תהססו לפנות למשרדנו לייעוץ משפטי דיסקרטי על מנת לגלות כיצד ניתן להתנהל בהליך באופן חוקי, נבון והוגן למרות הקשיים הגלומים בו מטבע הדברים. אנחנו כאן עבורכם.

לתיאום שיחת ייעוץ דיסקרטית עם עורך דין דיני משפחה אביב הראל – צרו עם משרדנו קשר בהקדם באמצעות הטופס באתר או טלפונית: 03-6950595.

ניכור הורי - ניתוק קשר

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
על מה דברנו כאן
אודות המחבר
עורך דין אביב הראל
עורך דין אביב הראל

עו"ד הראל רכש ניסיון עשיר בניהול וליווי סכסוכי ירושה מורכבים, ובניהול וליווי הליכי גירושין בכל ההיבטים הנוגעים לסכסוך משפחתי לרבות חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת ילדים, ומלווה ומייצג את לקוחותיו בכל הערכאות המשפטיות במדינת ישראל.

לפייסבוק של עו"ד אביב | ליוטיוב של עו"ד אביב | לניווט למשרד עו"ד אביב הראל

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 24 ביקורות
×
js_loader
הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>